عوامل ژنتیکی با آلرژی غذایی مرتبط هستند.
پزشک شما

عوامل ژنتیکی با آلرژی غذایی مرتبط هستند.

8 فروردین 1397

آلرژی غذایی هنگامی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه مواد غذایی خاصی را به عنوان یک ماده مضر شناسایی کرده و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهد. علائم و شدت واکنش در افراد مختلف متفاوت می‌باشد و همچنین می‌تواند در یک فرد نیز در زما‌ن‌های مختلف تفاوت داشته باشد.
آلرژی غذایی گاهی اوقات می‌تواند ناگهانی و خطرناک باشد و سبب بروز آنافیلاکسی شود. 90 درصد موارد آلرژی غذایی در مورد بادام‌زمینی، شیر، ماهی، تخم‌مرغ، سویا و گندم است.
محققان به تازگی موفق به شناسایی عامل ژنتیکی جدیدی شده‌اند که با آلرژی غذایی و به خصوص با آلرژی به بادام‌زمینی مرتبط است. این کشف شواهد دیگری را مبنی بر نقش ژن‌ها در این بیماری نشان می‌دهد.
نتایج مطالعه فوق نشان می‌دهد که بین ژن EMSY و آلرژی به بادام‌زمینی و نیز آلرژی غذایی ارتباط وجود دارد. بنابراین این ژن می‌تواند یک ابزار مفید برای پیش‌بینی و کنترل آلرژی غذایی در آینده باشد. این ژن با اگزما، آسم و سایر بیماری‌های مرتبط با آلرژی نیز در ارتباط است.
در این مطالعه محققان کانادایی بیش از 7/5 میلیون موقعیت ژنتیکی را در DNA 850 فرد مبتلا به آلرژی غذایی و حدود 1000 فرد غیرمبتلا بررسی نمودند.
منبع:

Asai Y et al. Journal of Allergy and Clinical Immunology 2017.
 

تعداد بازدید: 1355

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha