فعالیت بدنی خطر عود سرطان سینه را کاهش می دهد.
پزشک شما

فعالیت بدنی خطر عود سرطان سینه را کاهش می دهد.

25 فروردین 1396

اکثر موارد ابتلا به سرطان سینه در مراحل ابتدایی بیماری تشخیص داده می شود. بیش از 90 درصد بیماران در زمان تشخیص در مراحل ابتدایی سرطان قرار داشته و 83 درصد آن ها 10 سال زنده می مانند. با این حال، در برخی موارد سرطان سینه مجدداً عود می کند. 
به تازگی محققان با بررسی نتایج حاصل از 67 مطالعه برخی عوامل شیوه زندگی مانند ورزش، کنترل وزن، الگوی رژیم غذایی و استعمال سیگار را که می توانند بر عود مجدد سرطان سینه موثر باشند، ارزیابی کرده اند.
نتایج نشان داد از بین تمام عوامل شیوه زندگی، فعالیت بدنی بیشترین تاثیر را در پیش آگهی سرطان سینه داشت. از سوی دیگر، بعد از تشخیص سرطان سینه افزایش وزن به میزان 10 درصد خطر مرگ ناشی از سرطان سینه و مرگ ناشی از تمام علل را افزایش می داد. زنانی که به اضافه وزن یا چاقی مبتلا بودند کمترین شانس بقا را داشتند. در مقابل، در زنانی که ورزش می کردند (30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در روز به صورت 5 روز در هفته یا 75 دقیقه ورزش شدید) خطر عود سرطان سینه و مرگ ناشی از آن کاهش می یافت.
 رژیم غذایی تاثیری بر عود سرطان سینه نداشت. همچنین محققان دریافتند مصرف سویا مضر نیست. بلکه جایگزین کردن آن به جای پروتئین گوشت می تواند به جلوگیری از افزایش وزن در این بیماران کمک کند. دریافت مکمل ویتامین C نیز در جلوگیری از عود سرطان کمک کننده نبود. شیمی درمانی و درمان های هورمونی می تواند تراکم استخوان را کاهش دهد. دریافت مکمل ویتامین D به حفظ قدرت و تراکم استخوان بعد از این نوع درمان ها کمک می کند.
هرچند در مطالعه حاضر ارتباط روشنی بین سیگار و عود سرطان مشاهده نشد اما محققان اکیداً خودداری از استعمال سیگار را توصیه می کنند. زیرا سیگار خطر مرگ را افزایش می دهد. 
به گفته محققان معمولاً بیماران میزان فعالیت بدنی خود را بعد از تشخیص سرطان سینه کاهش می دهند. بنابراین مراقبین بهداشتی باید این بیماران را به انجام ورزش تشویق نمایند.
نکته عملی: فعالیت بدنی در مبتلایان به سرطان سینه از عود مجدد بیماری جلوگیری می کند.
منبع:


Julia Hamer et al. "Lifestyle modifications for patients with breast cancer to improve prognosis and optimize overall health". CMAJ, 2017.
 

تعداد بازدید: 1549

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha