فواید مصرف چای برای سلامت مغز
پزشک شما

فواید مصرف چای برای سلامت مغز

31 فروردین 1396

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود 5/47 میلیون نفر در سراسر جهان به دمانس (زوال عقل) مبتلا بوده و هر سال حدود 7/7 میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری تشخیص داده می شود. تخمین زده می شود که تا سال 2050 تعداد افراد مبتلا به دمانس به 5/135 میلیون نفر برسد.
چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها است. اثرات مفید مصرف چای بر روی سلامتی به خوبی مشخص شده است. به طور مثال، مطالعه ای نشان داده که مصرف متوسط چای با کاهش خطر بیماری های قلبی – عروقی همراه است. همچنین تحقیقات گذشته نشان داده اند که نوشیدن چای فوایدی برای مغز دارد. به طوریکه مصرف چای سبز سبب عملکرد بهتر حافظه شده است.
به تازگی محققان ارتباط بین مصرف چای و کاهش عملکرد شناختی را بررسی کرده اند. بدین منظور اطلاعات مربوط به 957 بزرگسال چینی با حداقل 55 سال سن جمع آوری شد. بین سال های 2003 تا 2005 اطلاعات مربوط به مصرف چای توسط شرکت کنندگان شامل مقدار، دفعات و نوع چای مصرفی جمع آوری شد. تا سال 2010، هر 2 سال یکبار عملکرد شناختی افراد ارزیابی می شد. طی سال های 2006 تا 2010، 72 مورد جدید ابتلا به اختلالات عصبی – شناختی در میان شرکت کنندگان شناسایی شد. 
نتایج نشان داد در کسانی که به طور منظم چای می نوشیدند نسبت به کسانی که به ندرت چای مصرف می کردند، خطر کاهش عملکرد شناختی 50 درصد کمتر بود. همچنین در کسانی که دارای ژن APOE e4 بودند، مصرف منظم چای خطر بروز زوال شناختی را 86 درصد کاهش می داد. این ژن با  افزایش خطر بیماری آلزایمر مرتبط است. 
این مزایا با مصرف دم کرده برگ های چای به صورت چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ مشاهده شد. محققان معتقدند ترکیبات مفید موجود در این نوشیدنی مانند تئافلاوین، کاتچین، ال- تیانین و تئاروبیگین سبب کاهش خطر زوال شناختی می شوند. این ترکیبات با داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از مغز در مقابل آسیب عروق و اعصاب محافظت می کنند. 
نکته عملی: تغییرات به ظاهر ساده در سبک زندگی مانند نوشیدن روزانه چای خطر ابتلا به اختلالات عصبی و زوال شناختی را در سال های بعدی زندگی کاهش می دهد.
منبع:


L. Feng et al .”Tea consumption reduces the incidence of neurocognitive disorders: Findings from the Singapore longitudinal aging study”. The Journal of Nutrition, Health & Aging, 2017.
 

تعداد بازدید: 1598

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha