لبنیات پرچرب با کاهش خطر دیابت نوع 2 در ارتباط است
پزشک شما

لبنیات پرچرب با کاهش خطر دیابت نوع 2 در ارتباط است

21 بهمن 1394

مصرف ماست و پنیر پرچرب با کاهش خطر دیابت نوع 2 در ارتباط است. از طرف دیگر مصرف بالای گوشت قرمز، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
این یافته ها، مطالعات گذشته مبنی بر کاهش خطر دیابت با مصرف لبنیات را تأیید می کند. با این حال، مطالعه اخیر این ارتباط را به طور ویژه ای با محصولات لبنی پرچرب نشان داده است.
افرادی که مصرف لبنیات پرچرب بیشتری داشته اند، 23 درصد کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند. مصرف بالای گوشت قرمز، صرف نظر از محتوی چربی آن خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.
محققین این پژوهش عادات خوراک 27000 فرد بزرگسال 74-45 سال را بررسی نمودند. طی 20 سال، حدود 10% از آنها مبتلا به دیابت نوع 2 شده بودند. هدف از این بررسی تعیین میزان اهمیت چربی غذاها در ایجاد خطر دیابت نوع 2 بود. محققین بجای تمرکز بر میزان چربی اشباع دریافتی، بر منابع مختلف چربی اشباع تمرکز کرده بودند. هم گوشت قرمز و هم لبنیات حاوی چربی های اشباع هستند، اما اسیدهای چرب اشباع مشخصی در لبنیات بیشتر دیده می شود. این تفاوت می تواند یکی از عللی باشد که بخاطر آن افرادی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می کنند به احتمال بیشتری به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، در حالیکه افرادی که بیشتر لبنیات می خورند، میزان خطر در آنها کاهش می یابد. 
اسیدهای چرب اشباع در لبنیات اندکی بیشتر از گوشت است، اما خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. البته در یافتن این رابطه، کلسیم، ویتامین D و فعالیت بدنی نیز در نظر گرفته شد. علاوه بر این اجزاء مختلف غذا می توانند بر هم کنش داشته باشند. برای مثال به نظر می رسد چربی اشباع موجود در پنیر اثرات افزایندگی کلسترول کمتری نسبت به اسیدهای چرب اشباع موجود در کره داشته باشد. 
نتایج این پژوهش نشان می دهد نباید تنها بر چربی تمرکز کرد، بلکه باید به آنچه می خوریم توجه کنیم. بسیاری از غذاها اجزاء مختلفی دارند که برای سلامتی مفید یا مضر هستند اما تعادل کلی بین آنها اهمیت بیشتری دارد.
نکته عملی: مصرف لبنیات به میزان توصیه شده 3-2 واحد را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا خطر دیابت در شما کاهش یابد.
 
منبع:
 
Ulrika Ericson, et.al. Food sources of fat may clarify the inconsistent role of dietary fat intake for incidence of type 2 diabetes. Am J Clin Nutr, April 2015
 
تعداد بازدید: 2153

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha