مزایای 45 دقیقه ورزش در هفته برای سالمندان مبتلا به آرتریت
پزشک شما

مزایای 45 دقیقه ورزش در هفته برای سالمندان مبتلا به آرتریت

26 بهمن 1395

آرتریت به التهاب مفاصل گفته می شود.  اوستئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت بوده و سبب تورم غضروفی می شود که مفاصل را حفاظت می کند. بین سال های 2012-2010 حدود 7/49 درصد افراد 65 ساله و بالاتر در ایالات متحده به آرتریت مبتلا شدند. آرتریت و سایر بیماری های روماتیسمی علت عمده ناتوانی در میان بالغین هستند. در آمریکا  8/9 درصد افرادی که بین سال های 2012-2010 به آرتریت مبتلا شدند محدودیت در فعالیت ها را گزارش نمودند.
درحالیکه فعالیت بدنی برای بسیاری از سالمندان مبتلا به آرتریت چالش برانگیز است، فعالیت بدنی می تواند به بیماران در کنترل بهتر بیماری و حفظ عملکرد فیزیکی کمک کند. علاوه براین، ورزش می تواند خطر سایر بیماری ها مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد. راهنماهای موجود برای افراد 65 ساله و بالاتر فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط را به میزان 150 دقیقه در هفته توصیه می کنند.  با این حال، گزارشات نشان می دهد در آمریکا از هر 10 سالمند مبتلا به اوستئوآرتریت زانو یک نفر  به این  توصیه عمل می کند. این امر احتمالاً به آن علت است که این بیماران این دستورالعمل ها را با توجه به وضعیت خود غیرقابل حصول یافته اند. بنابراین محققان درصدد برآمدند به این سوال پاسخ دهند که آیا میزان کمتر فعالیت بدنی می تواند برای بیماران سالمند مبتلا به آرتریت مفید باشد یا خیر.
در این مطالعه اطلاعات 1629 نفر با سن 49 سال و بالاتر بررسی شد. تمام شرکت کنندگان به درد و سفتی مفاصل ران، زانو یا پا مبتلا بودند. عملکرد فیزیکی افراد در ابتدای مطالعه و 2 سال بعد ارزیابی شد. 
نتایج نشان داد بعد  از 2 سال عملکرد فیزیکی یک سوم افراد بهبود یافته یا بالا باقی مانده بود. افرادی که ورزش منظم انجام می دادند عملکرد فیزیکی بالاتر را تجربه می کردند. البته لازم نبود توصیه 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط را در هفته را رعایت کنند تا از مزایای ورزش بهره منده شوند. سالمندانی که فقط 45 دقیقه فعالیت متوسط مانند پیاده روی سریع در هفته انجام می دادند نسبت به کسانی که کمتر از این میزان ورزش می کردند 80 درصد بیشتر احتمال داشت که عملکرد فیزیکی آن ها حفظ شود یا بهبود یابد. به گفته محققان انجام تنها یک سوم میزان فعالیت بدنی توصیه شده توسط دستورالعمل ها برای سالمندان مبتلا به آرتریت سودمند است. 
نکته عملی: فعالیت بدنی اندک بهتر از انجام ندادن آن است. در سالمندانی که از آرتریت رنج می برند و اندکی فعال هستند حداقل 45 دقیقه ورزش در طول هفته سبب حفظ عملکرد فیزیکی می شود.
منبع:


Dorothy Dunlop et al. "Physical activity minimum threshold predicting improved function in adults with lower limb symptoms". Arthritis Care & Research, 2016.
 

تعداد بازدید: 1604

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha