مصرف منظم شکلات ممکن است خطر نامنظمی ریتم قلب را بکاهد.
پزشک شما

مصرف منظم شکلات ممکن است خطر نامنظمی ریتم قلب را بکاهد.

30 مرداد 1396

مطالعات اثبات نموده اند مصرف منظم شکلات می تواند خطر ابتلا به نامنظمی ریتم فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد. این ارتباط با مصرف هفته ای 1 واحد (30 گرم) شکلات در زنان و 2 تا 6  واحد در مردان یافت شده است.
تقریباً از بین هر 4 بزرگسال، یک نفر مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. هنوز به درستی علت آن شناخته نشده و همچنین درمان یا پیشگیری مشخصی هم ندارد. از آنجایی که مصرف منظم شکلات، خصوصاً شکلات تلخ، منجر به بهبود بسیاری از شاخص های مختلف سلامت قلب می شود، محققان معتقدند میزان و سرعت فیبریلاسیون دهلیزی را نیز می تواند کاهش دهد.
در مطالعه حاضر فاکتورهای بیماری قلبی، رژیم غذایی و سبک زندگی تعدادی از بزرگسالان مورد بررسی قرار گرفت. کسانی که شکلات بیشتری می خورند، در کل روز نیز کالری بیشتری دریافت می کردند که بخش اعظم آن مربوط به شکلات بود، همچنین نسبت به سایرین تحصیلات بالاتری داشتند.
بعد از تجزیه و تحلیل داده ها، بروز فیبریلاسیون دهلیزی در میان زنان نسبت به مردان پایین تر بود و بین مصرف بیشتر شکلات و کاهش خطر ابتلا به نامنظمی ریتم قلب ارتباط مستقیم وجود داشت.
با اینکه شکلات حاوی چربی و قند فراوان می باشد، اما به طور آماری می تواند اثر محافظتی داشته باشد.
نکته عملی: با وجود اینکه این مطالعه سایر عوامل خطر بیماری قلبی مانند بیماری کلیوی یا مشکلات تنفسی در خواب را در نظر نگرفته و همچنین مقدار شکلات جامد در کشورهای مختلف متفاوت است، مصرف متعادل و منظم شکلات می تواند به عنوان یک استراتژی جهت پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی به افراد جامعه توصیه گردد.
منبع:


Elizabeth Mostofsky et al. "Chocolate Intake and Risk of Clinically Apparent Atrial Fibrillation: the Danish Diet, Cancer, and Health Study". Heart, 2017.
 

تعداد بازدید: 1652

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha