مکمل یاری با ویتامین D3 در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی (COPD )
پزشک شما

مکمل یاری با ویتامین D3 در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی (COPD )

28 بهمن 1394

انسداد مزمن ریوی (COPD ) بیماری است که با برونشیت مزمن و آمفیزم همراه است و تصور می شود حدود 3 میلیون نفر در انگلستان به این بیماری مبتلا هستند. بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی (COPD ) اغلب کمبود ویتامین D دارند که با افزایش استعداد ابتلا به عفونت  دستگاه تنفسی فوقانی همراه است. مطالعه ا ی در مورد تاثیر مکمل یاری ویتامینD   بر روی تشدید و ابتلا به عفونت در بیماران مبتلا به COPD انجام نشده است. البته یک کارآزمایی بالینی در گذشته در مورد تاثیر ویتامین D بر روی کاهش تشدید بیماری در افراد مبتلا بهCOPD انجام شده است که فقط روی بیماران با شرایط بسیار وخیم محدود بوده است. اما این مطالعه بزرگ تر است و طیف وسیعی از بیماری از خفیف تا شدید را شامل می شود.
 ما در این مطالعه به بررسی تاثیر مکمل یاری ویتامین D3  بر روی کاهش تشدید موارد متوسط و شدید COPD  و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی پرداختیم.  نتایج این مطالعه در دسامبر 2014 در مجله ی Lancet Respiratory Medicine منتشر شد.
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو سو کور بود که در آن 240 بیمار مبتلا به COPD که در لندن و و اطراف آن زندگی می کردند شرکت کردند. نیمی از شرکت کنندگان (122 نفر ) مکمل ویتامین D  با دوز 3 میلی گرم را در 6 دوره ی 2 ماهه دریافت کردند و نیمی دیگر (188 نفر) به همان میزان دارونما دریافت کردند. میزان خطر ، شدت و مدت تشدید علایم بیماری در دو گروه مقایسه شد. تشدید بیماری زمانی است که علائم معمول بیمار مبتلا به COPD  که شامل : سرفه ، ترشحات زیاد ، تنگی نفس و تنگی در قفسه ی سینه است بدتر شود که بعضی مواقع باعث می شود بیمار در بیمارستان بستری شود.
 بیماران با کمبود ویتامین D به طور چشمگیری از دریافت مکمل بهره می برند اما کاهش قابل ملاحضه در شدت بیماری در میان بیمارانی که در ابتدای مداخله سطوح بالای ویتامین D داشتند مشاهده نشد. با این حال محققان دریافتند در مقایسه با گروه دریافت کننده ی دارونما مکمل یاری با D3 شدت و مدت دوره ی  تشدید را درهمه ی بیماران دریافت کننده ی مکمل صرف نظر از سطح ویتامین D آنها در ابتدای مداخله کاهش داد.
نکته ی عملی : شدت یافتن بیماری در مبتلایان به COPD می تواند با بستری شدن آن ها در بیمارستان و یا حتی مرگ آن ها همراه باشد. این مطالعه نشان داد که چگونه یک مکمل ارزان قیمت می تواند به طور معنی داری خطر شدت گرفتن بیماری را در بیماران دارای کمبود ویتامین D کاهش دهد که خود این موضوع می تواند به نفع بهداشت عمومی باشد. یافته های ما بیان می کند که بیماران مبتلا به COPD باید سطح ویتامین D خونشان را چک کنند و اگر کمبود داشتند مکمل یاری را آغاز کنند.

منبع:


Adrian Martineau" Vitamin D3 supplementation in patients with chronic obstructive pulmonary disease (ViDiCO): a multicentre, double-blind, randomised controlled trial" Lancet Respiratory Medicine ,  December 2014
 

تعداد بازدید: 1665

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha