مکمل یاری کولین و پیشگیری از اسکیزوفرنیا
پزشک شما

مکمل یاری کولین و پیشگیری از اسکیزوفرنیا

30 بهمن 1391

بر اساس یک مطالعه ی جدید نشان داده شد که مکمل یاری کولین در طول 6 ماه آخر بارداری و القاء آن به نوزاد تازه متولد شده می تواند نشانه های فیزیولوژیکی اسکیزوفرنی را در نوزادان 33 روزه کاهش دهد.
کولین یک ماده ی مغذی شبیه ویتامین B می باشد که  در غذاهایی همچون جگر، ماهیچه، تخم مرغ و مغزها یافت می شود. بنابراین می توان قبل از بروز علایم اسکیزوفرنی از ابتلا به آن پیشگیری کرد. براساس مطالعات پیشین، علاوه براین کولین دارای فواید مفیدی در بیماری کبدی (هپاتیت های مزمن، سیروز)،آلزایمر،افسردگی و اختلال حواس و برخی از انواع صرع را دارد. به بیان رابرت فریدمن، یکی از نویسندگان این مقاله؛ ژن های مسئول اسکیزوفرنی بسیار رایج هستند بنابراین اِعمال پیشگیری در جامعه پیش از وقوع این بیماری کاری مطمئن و منطقی است. ادبیات تحقیق در این زمینه حاکی از این است که مکمل یاری کولین در دوران بارداری موجب بهبود عملکرد شناختی نسل بعدی خواهد شد. یافته های حاصل از مطالعه ی ما نشان داد که مکمل یاری کولین می تواند برخی از عوامل پاتوفیزیولوژیکی همراه با بیماری اسکیزوفرنی را تخفیف دهد، با این حال لازم است تا در مطالعات بعدی افراد پیگیری شوند تا روشن شود که آیا مکمل یاری کولین باعث کاهش ابتلا به بیماری در مراحل بعدی زندگی نیز می شود. نیمی از زنان باردار شرکت کننده در این مطالعه هر روز صبح در حدود3600 میلی گرم فسفاتیدیل کولین دریافت می کردند و پس از آن در بعدظهر نیز 2700 میلی گرم دریافت می کردند، مابقی آزمودنی ها دارونما دریافت کردند. پس از زایمان نیز نوزادانشان روزانه 100 میلی گرم فسفاتیدیل کولین و در گروه بعدی، دارونما دریافت کردند. یافته های نشان داد که 86 درصد نوزادان دریافت کننده فسفاتیدیل کولین در مقابل 43 درصد نوزادان دریافت کننده دارونما علایم اسکیزوفرنی را نشان ندادند.

منبع:

Randal G. Ross et al. Perinatal Choline Effects on Neonatal Pathophysiology Related to Later Schizophrenia Risk. American Journal of Psychiatry, 2013.

تعداد بازدید: 2633

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha