میزان گلوتن موجود در رژیم غذایی کودکان با بروز سلیاک مرتبط است.
پزشک شما

میزان گلوتن موجود در رژیم غذایی کودکان با بروز سلیاک مرتبط است.

14 دی 1395

در حال حاضر، تنها درمان شناخته شده و موثر برای بیماری سلیاک پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن برای تمام عمر می باشد. علت بروز عدم تحمل گلوتن مشخص نیست اما تاکنون محققان در سراسر جهان عواملی مانند تغذیه با شیر مادر، عادات رژیم غذایی و زمان معرفی غذاهای حاوی گلوتن به کودک را بررسی کرده اند.
در مطالعه حاضر 8700 کودک از 4 کشور سوئد، فنلاند، آلمان و ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان گلوتن رژیم غذایی در بروز بیماری نقش دارد. از طرفی به نظر می رسد زمان معرفی گلوتن به کودک اهمیت زیادی نداشته و زمان معرفی گلوتن به کودک در رژیم غذایی یک عامل خطر مستقل برای بروز عدم تحمل گلوتن نبود. کودکانی که روزانه مقادیر بالای گلوتن (بیش از 5 گرم در روز) دریافت می کردند نسبت به کودکانی که مقادیر کمتر گلوتن مصرف می کردند تا سن 2 ساگلی 2 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سلیاک قرار داشتند. از طرفی نتایج نشان داد کودکان مبتلا به سلیاک گلوتن بیشتری مصرف می کرده اند.
تغذیه با شیر مادر (زمان شروع و مدت زمان تغذیه)، اولین زمان معرفی غذاهای جامد و نوع رژیم غذایی در میان کشورهای مختلف متفاوت بود. اولین غذای داده شده به کودکان اروپایی سیب زمینی و سبزیجات ریشه ای مانند هویج است اما به کودکان آمریکایی ابتدا برنج و سبزیجات ریشه ای داده می شود. هیچ ارتباطی بین مدت زمان تغذیه با شیر مادر و خطر بروز بیماری سلیاک مشاهده نشد.
منبع:


Carin Andrén Aronsson from Lund University's Department of Clinical Sciences in Malmö will publicly defend her thesis "Infant Feeding Practices and the Risk of Coeliac Disease" on 23 September 2016
 

 

تعداد بازدید: 1597

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha