نیکوتینامید(ویتامین B3) و سرطان پوست
پزشک شما

نیکوتینامید(ویتامین B3) و سرطان پوست

30 فروردین 1395

علت اصلی بروز سرطان پوست غیرملانوما مواجهه با نور خورشید است. علیرغم توصیه های موجود در مورد محافظت در مقابل نور خورشید، بروز سرطان پوست همچنان در سراسر جهان رو به افزایش است. در استرالیا سرطان پوست غیرملانوما بیش از نیمی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. این میزان 4 برابر مجموع سایر سرطان ها است. شایع ترین نوع سرطان پوست غیرملانوما کارسینومای سلول پایه ای(BCC) و کارسینومای سلول سنگفرشی(SCC) است. SCC می تواند به غدد لنفاوی و ارگان های داخلی گسترش(متاستاز) یابد. BCC به ندرت متاستاز می یابد اما می تواند سبب مشکلات بزرگی بر ظاهر افراد شود زیرا اغلب در صورت رخ می دهد.
در مطالعه ای که جدیدا نتایج آن منتشر شده است، به منظور بررسی اثر نیکوتینامید(نوعی ویتامین B3)  بر کاهش بروز سرطان پوست، 386 بیمار با میانگین سنی 66 سال که در طول 5 سال گذشته سابقه ابتلا به سرطان پوست داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده مکمل نیکوتینامید یا دارونما تقسیم شدند. دریافت قرص حاوی نیکوتینامید به صورت دو بار در روز و به مدت 12 ماه در مقایسه با گروه دریافت کننده دارونما سبب کاهش خطر ابتلای مجدد این بیماران به سرطان پوست غیرملانوما به میزان 23 درصد و کاهش بروز لکه های غیرسرطانی ناشی از خورشید(کراتوز اکتینیک) به میزان 11 درصد در طی 3 ماه و 20 درصد در طی 9 ماه شد. نیکوتینامید به خوبی توسط شرکت کنندگان تحمل شد. نیکوتینامید یک مکمل ایمن و مقرون به صرفه در بیشتر کشورها است و استفاده از آن نیاز به تجویز پزشک ندارد. یافته های حاصل از این مطالعه می تواند به کاهش هزینه های حاصل از سرطان پوست کمک خواهد کرد. این بررسی اولین مطالعه ای است که نشان می دهد می توان با استفاده از یک ویتامین ساده در کنار محفاظت در مقابل نور خورشید بروز سرطان پوست را کاهش داد.
با توجه به شواهد حاصل از مطالعات قبلی نیکوتینامید سبب افزایش ترمیم DNA در سلول های پوستی آسیب دیده بر اثر نور خورشید می شود. همچنین مشخص شده است که نیکوتینامید سبب حفاظت سیستم ایمنی پوست در مقابل اشعه UV  می شود.
به عقیده محققان مطالعات بیشتری در مورد اثربخشی نیکوتینامید در افراد سالم بدون سابقه ابتلا به سرطان پوست و بیماران مبتلا به ملانوما باید انجام شود.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه دریافت مکمل نیکوتینامید و محافظت از نور خورشید می تواند از ابتلای مجدد افراد مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما به این نوع سرطان پیشگیری نماید.

منبع:


Andrew C. Chen et al." A Phase 3 Randomized Trial of Nicotinamide for Skin-Cancer Chemoprevention.” New England Journal of Medicine, 2015
 

تعداد بازدید: 3417

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha