هفته شانزدهم بارداری
پزشک شما

هفته شانزدهم بارداری

26 فروردین 1391

روند تکامل فرزند شما

حالا نوزاد شما حدود 110 گرم (9/3 انس)، وزن و حدود 12 سانتیمتر (7/4 اینچ ) قد دارد. قد جنین از فرق سر تا کفل او محاسبه می گردد. جنین شما می تواند سر خود را به صورت عمودی نگه دارد، و تکامل ماهیچه های صورت اجازه می دهد تا حالت های مختلفی را در صورت خود نشان دهد، مثل نگاه کردن با چشم نیمه باز و اخم کردن.

 

وضعیت بدن شما

بین هفته 16 تا 18 بارداری، پزشک یا مشاور سلامت شما ممکن است تست غربالگری خون مادر را به شما پیشنهاد کند، این تست به نام نشانه گذاری سه گانه یا غربالگری سه گانه نیز شناخته می شود. این تست ها سطح آلفا فتو پروتئین (AFP)  "پروتئینی است که توسط جنین ساخته می شود" و هورمون بارداریhCG  و مقدار استریول موجود در خون مادر را تعیین می کنند. اگر موارد دیگری نیز مثل، اینهیبین – A (inhibin-A) مورد اندازه گیری قرار گیرد، به آنها تست های غربالگری چهارگانه گفته می شود.

نتایج این تست ها می تواند به مادران بگوید که آیا فرزند آنها در معرض خطر (نه مبتلا ) نقص لوله عصبی مثل شکاف نخاعی (spina bifida) یا ناهنجاری کروموزومی مثل سندرم داون هستند یا نه. از هر 1000 مادر که تحت این گونه تست ها قرار می گیرند، حدود 50 نفر نتایج غیرنرمالی را نشان می دهند، ولی در حقیقت 1 یا 2 نفر از آنها نوزادی با مشکل جدی خواهند داشت. با مشاور خود درباره خطرات و یا مزایای این تست ها صحبت کنید.

تعداد بازدید: 9891

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha