ویتامین D سبب بهبود سندرم متابولیک می شود.
پزشک شما

ویتامین D سبب بهبود سندرم متابولیک می شود.

4 اردیبهشت 1396

سندرم متابولیک در یک چهارم جمعیت جهان دیده می شود. افراد مبتلا به سندرم متابولیک معمولاً به کبد چرب غیرالکلی نیز مبتلا هستند. این سندرم شامل چاقی شکمی و حداقل دو مورد از موارد ذیل می باشد:
قند خون بالا، فشارخون بالا یا افزایش چربی های خون. 
علت اصلی بروز سندرم متابولیک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد چربی یا کربوهیدرات است. با این حال، مطالعات نشان داده اند کمبود ویتامین D با سندرم متابولیک مرتبط است، اما مکانیسم این ارتباط به خوبی شناخته نشده است. از سوی دیگر اختلال در باکتری های روده (میکروبیوم روده) با سندرم متابولیک در ارتباط است. 
به تازگی نتایج مطالعه ای نشان داده که کمبود ویتامین D در موش با اختلال در میکروبیوم روده سبب پیشرفت سندرم متابولیک می شود. اگر این یافته در انسان نیز اثبات شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید و دریافت مکمل D ممکن است یک روش عملی و مقرون به صرفه جهت بهبودی یا پیشگیری از سندرم متابولیک باشد.
رژیم غذایی پرچرب بر تعادل بین باکتری های بد و خوب در روده اثر می گذارد. این امر در موش سبب کبد چرب و افزایش قند خون می شود. ذخایر ناکافی ویتامین D عدم تعادل را تشدید کرده و سبب پیشرفت کبد چرب و سندرم متابولیک می شود. رژیم غذایی پرچرب به تنهایی سبب بروز سندرم متابولیک نمی شود، بلکه در ترکیب با کمبود ویتامین D منجر به بروز این مشکل می گردد. مکمل یاری با ویتامین D سبب بهبود سندرم متابولیک در موش می شود. به گفته محققان لازم است این یافته در انسان نیز تائید شود.
منبع:


Vitamin D Signaling through Induction of Paneth Cell Defensins Maintains Gut Microbiota and Improves Metabolic Disorders and Hepatic Steatosis in Animal Models. Frontiers in Physiology, 2016.
 

تعداد بازدید: 1667

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha