پره بیوتیک ها به درمان آسم ناشی از ورزش کمک می کنند.
پزشک شما

پره بیوتیک ها به درمان آسم ناشی از ورزش کمک می کنند.

23 شهریور 1395

آسم شایع ترین بیماری تنفسی در آمریکاست که بیش از 17 میلیون بزرگسال و 6 میلیون کودک را درگیر کرده است. التهاب و تنگی راه های هوایی در آسم سبب تنگی نفس، سرفه و خس خس سینه می شود.
آسم به دو نوع آلرژیک و غیرآلرژیک تقسیم می شود. آسم آلرژیک می تواند توسط آلرژن هایی مثل گرده گل، گرد و خاک و آلودگی ها تحریک شود. در حالیکه آسم غیرآلرژیک توسط عواملی از جمله استرس، فعالیت بدنی، بیماری و دارو تحریک می گردد. با این حال بیش از 90% بیماران مبتلا به هر دو نوع آسم، علائمی را حین و پس از ورزش تجربه می کنند.
درمانی برای آسم وجود ندارد، متخصصین سلامت در راستای جلوگیری از بروز التهابات آسمی پرهیز از مواجهه با محرک های آسم و تجویز داروهای ضد التهاب را توصیه می کنند. اما تحقیقات اخیر دانشگاه ناتینگهام نشان می دهد مصرف پره بیوتیک ها می تواند درمانی نوین برای آسم ناشی از ورزش باشد. پره بیوتیک ها کربوهیدرات های غیر قابل هضمی هستند که در موز، جو دوسر و کنگر فرنگی یافت می شوند. این ترکیبات رشد باکتری های مفید گوارشی را تقویت کرده و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. تحقیقات جدید حاکی از وجود ارتباطاتی بین میکروب های روده، فعالیت سیستم ایمنی و آلرژی است.
در این کارآزمایی بالینی، اثر مکمل یاری پره بیوتیکی با نام Bimuno-galactooligosaccharide (B-GOS) بر شدت آسم مورد بررسی قرار گرفته است. طراحی مطالعه به صورت شرکت 10 فرد مبتلا به آسم ناشی از فعالیت و 8 فرد سالم بدون سابقه آسم به عنوان گروه کنترل بود. شرکت کننده ها به مدت سه هفته مکمل B-GOS را دریافت کرده و پس از دو هفته فاصله دارونما را به مدت سه هفته مصرف نمودند. قبل و پس از مداخله نمونه های خون افراد برای بررسی سطح التهاب راه های هوایی اخذ گردید و همگی تست هیپرونتیلاسیون را انجام دادند. در این تست علائم آسم ناشی از فعالیت و نحوه عملکرد ریه بررسی می شود.
در پایان مطالعه مشخص شد افراد دریافت کننده B-GOS نسبت به افراد گروه کنترل عملکرد ریوی بهتری داشتند و سطح فاکتورهای التهابی آن ها پایین تر بود. این نتایج نشان می دهد که مصرف پره بیوتیک از طریق بهبود فلور روده و تقویت سیستم ایمنی در بهبود آسم نقش داشته و تنگی راه های هوایی ناشی از فعالیت را کم می کند.
نکته عملی: مکمل یاری پره بیوتیک در افراد مبتلا به آسم ناشی از فعالیت، عملکرد ریوی را بهبود بخشیده و علائم بیماری و التهاب ریه را کم می کند.
منبع:


Neil Williams et al. "A prebiotic galactooligosaccharide mixture reduces severity of hyperpnoea-induced bronchoconstriction and markers of airway inflammation". British Journal of Nutrition, 2016
 

تعداد بازدید: 1697

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha