پرو بیوتیک ها عوارض استرس را بر سلامتی کاهش می دهند.
پزشک شما

پرو بیوتیک ها عوارض استرس را بر سلامتی کاهش می دهند.

17 تیر 1396

پروبیوتیک ها انواع خاصی از فیبرهای غیرقابل هضم هستند که باکتری های پروبیوتیک از آن ها تغذیه می کنند. پروبیوتیک ها در انواعی از مواد غذایی با منشا گیاهی مانند مارچوبه، جودوسر و حبوبات وجود دارند. استرس حاد می تواند سبب اختلال در میکروبیوم یا باکتری های روده شود. نتایج مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شده نشان می دهد که مصرف منظم پروبیوتیک ها برای باکتری های روده مفید بوده و سبب بهبود الگوهای خواب بعد از دوره های استرس زا می شود. در مطالعه حاضر گروهی از موش ها رژیم غذایی حاوی پروبیوتیک را برای چندین هفته و قبل از بروز استرس دریافت کردند و با موش های گروه کنترل که پروبیوتیک دریافت نکرده بودند، مقایسه شدند. نتایج نشان داد در موش هایی که قبل از وقایع استرس زا پروبیوتیک مصرف کرده بودند در میکروبیوم روده بر اثر استرس اختلال ایجاد نشد و الگوی خواب با سرعت بیشتری بهبود یافت. استرسی که به این موش ها وارد شده بود از نظر شدت با دوره های استرس زا برای انسان مانند تصادفات یا مرگ نزدیکان مشابه بود. 
به گفته محققان تاکنون عوارض جانبی از مصرف پروبیوتیک ها گزارش نشده است. پروبیوتیک ها به طور گسترده در گیاهان و حتی در شیر مادر یافت می شوند و همچنین به صورت تجاری نیز وجود دارند. پروبیوتیک ها در انسان نیز می توانند به بهبود میکروبیوم روده و ایجاد خواب آرام کمک کنند.
منبع:


Dietary Prebiotics and Bioactive Milk Fractions Improve NREM Sleep, Enhance REM Sleep Rebound and Attenuate the Stress-Induced Decrease in Diurnal Temperature and Gut Microbial Alpha Diversity. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 2017.
 

تعداد بازدید: 1758

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha