پیاده روی های کوتاه می تواند خطر دیابت نوع 2 را در سالمندان کاهش دهد.
پزشک شما

پیاده روی های کوتاه می تواند خطر دیابت نوع 2 را در سالمندان کاهش دهد.

6 خرداد 1395

انجام پیاده روی های کوتاه مدت پس از وعده های غذایی می تواند خطر دیابت نوع 2 را در سالمندان کاهش دهد چرا که به کاهش پیک قند خون که پس از پر شدن معده با غذا رخ می دهد، کمک می کند.
بر اساس نتایج مطالعه حاضر که بر روی 10 فرد 60 ساله یا بالاتر، با نمایه توده بدنی (BMI) کمتر از 35 و قند خون ناشتای 125-105 انجام شد، محققین پیشنهاد کردند که سه دوره انجام پیاده روی کوتاه و روزانه نسبت به یک بار پیاده روی طولانی می تواند کمک بیشتری به کنترل قند خون کند.
محققین بیان می کنند استراحت کردن پس از وعده های غذایی بدترین کاری است که می شود انجام داد. در عوض کسانی که پیاده روی داشته اند، یا شانس مأموریت برای انجام کارهایی را دارند که باید پیاده بروند و یا حدود 15 دقیقه پیاده روی روزانه دارند، شانس بیشتری برای پیشگیری از افزایش قند خون دارند که در نهایت می تواند به جلوگیری از ایجاد دیابت بیانجامد.
آمارها نشان می دهد حدود 79 میلیون آمریکایی پره دیابت دارند اما بیشتر آن ها از خطری که با آن مواجه هستند بی خبرند. سایر مطالعات نشان داده اند که کاهش وزن و فعالیت بدنی می تواند از دیابت نوع 2 پیشگیری کند و نیازی نیست که ورزش شدید انجام شود. به عنوان مثال، پیاده روی های کوتاه مدت همانند دویدن می تواند خطر دیابت، پرفشاری خون و کلسترول خون بالا را کاهش دهد.
کنترل قند خون پس از وعده های غذایی در سالمندان به علت مقاومت به انسولین در عضلات و آهسته شدن یا کاهش ترشح انسولین از پانکراس است. بدن برای تنظیم قند خون به انسولین نیاز دارد. قند خون بالا پس از وعده های غذایی یک فاکتور کلیدی در حرکت از اختلال تحمل گلوکز به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی - عروقی است. محققین دریافتند پیاده روی کوتاه 45 دقیقه ای با شدت متوسط پس از وعده های غذایی می تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد. البته متأسفانه، پس از وعده غذایی شام بجای پیاده روی، بیشتر سالمندان استراحت کرده و یا به تماشای تلویزیون می پردازند.
نکته عملی: بهتر است به سالمندان توصیه شود پس از وعده شام بجای استراحت، قدم بزنند.
منبع:


Diabetes Care. 2013;36(10):3262-8
 

تعداد بازدید: 2145

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha