چاقی با بروز التهاب خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.
پزشک شما

چاقی با بروز التهاب خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

20 تیر 1396

پلاک هایی که در دیواره عروق تجمع می یابند سبب سخت و باریک شدن عروق شده و عبور خون را از آن ها با مشکل روبرو می سازند. پلاک از کلسترول، ترکیبات چربی، ضایعات سلولی و سایر ترکیبات تشکیل شده است. اگر لخته خون در شریان ها تشکیل شود می تواند جریان خون را مختل کرده و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. 
در گذشته مطالعات نشان داده اند چاقی از طریق افزایش فشارخون و کلسترول خطر بیماری قلبی را در انسان افزایش می دهد. نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان داد چاقی از طریق بروز یک پاسخ ایمنی که نوعی از گلبول های سفید خون به نام سلول های T (T cell) را درگیر می سازد، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. T cell از بدن در مقابل عفونت محافظت می کند. با این حال، این سلول ها می توانند سبب بروز التهاب و تسریع در ساخت پلاک های چربی در آترواسکلروز (تصلب شرائین) شوند. در این مطالعه آنالیز نمونه خون 1172 نفر با وزن طبیعی، مبتلا به اضافه وزن یا چاق نشان داد در افراد چاق میزان T cell بالاتر است. همچنین مشاهده شد در کسانی که چربی در ناحیه مرکزی بدن تجمع یافته بود نسبت به کسانی که چربی بیشتر در ران و باسن تجمع یافته بود، میزان T cell بالاتر بود.
سپس محققان در مطالعه دیگری که بر روی موش انجام دادند دریافتند در موش های تغذیه شده با رژیم پرچرب نسبت به موش های تغذیه شده با رژیم طبیعی میزان T cell بالاتر بود. این یافته بیانگر این نکته است که آنچه می خوریم می تواند از طریق سیستم ایمنی بدن بر روی سلامت قلب و عروق اثر گذارد.
منبع:


Obesity-Induced Metabolic Stress Leads to Biased Effector Memory CD4+ T Cell Differentiation via PI3K p110δ-Akt-Mediated Signals. Cell Metabolism, 2017.
 

تعداد بازدید: 1640

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha