چاقی با بروز سرطان مرتبط است.
پزشک شما

چاقی با بروز سرطان مرتبط است.

18 آبان 1395

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) تا سال 1980 چاقی در سراسر جهان بیش از 2 برابر شده است و تا سال 2014 بیش از 600 میلیون بزرگسال را تحت تاثیر قرار داده است. چاقی این افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند برخی انواع سرطان قرار می دهد.
در تحقیقات قبلی ارتباط بین اضافه وزن با افزایش خطر سرطان روده بزرگ، مری، کلیه، سینه و رحم شناخته شده است. در حال حاضر محققان به این لیست نام 8 سرطان دیگر را اضافه کرده اند. در این مطالعه محققان یافته های مربوط به 1000 مطالعه را که ارتباط بین سرطان و وزن را بررسی کرده بودند، ارزیابی کردند.
محققان شواهد کافی به دست آوردند که علاوه بر 5 سرطانی که قبلاً شناسایی شده بودند اضافه وزن با افزایش خطر 8 سرطان دیگر نیز مرتبط است که عبارتند از: سرطان کیسه صفرا، سرطان کبد، مننژیوم (نوعی از سرطان مغز)، مولتیپل میلوما (نوعی از سرطان خون)، سرطان پانکراس و سرطان تیروئید. به گفته محققان اضافه وزن و چاقی بیش از آنچه قبلاً تصور می شد خطر بروز سرطان را افزایش می دهد.
بنابراین، عوامل مرتبط با شیوه زندگی مانند رژیم غذایی سالم، حفظ وزن در محدوده طبیعی، ورزش وعدم استعمال سیگار می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش خطر سرطان داشته باشد.
درحالیکه مکانیسم دقیق ارتباط بین وزن اضافی و سرطان شناخته نشده است، محققان معتقدند چربی اضافی بدن سبب تولید بیش از حد هورمون هایی مانند استروژن، تستوسترون و انسولین می شود. این هورمون ها می توانند سبب بروز التهاب و بروز سرطان شوند.
منبع:


Body fatness and cancer - Viewpoint of the IARC working group. The New England Journal of Medicine, 2016

 

تعداد بازدید: 1824

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha