چاقی در کودکی اثرات ماندگاری بر سلامتی دارد.
پزشک شما

چاقی در کودکی اثرات ماندگاری بر سلامتی دارد.

28 تیر 1396

چاقی در دوران کودکی اثرات طولانی مدتی بر روی سلامتی دارد که می تواند تا دوران بزرگسالی ادامه داشته باشد. بررسی داده های جمع آوری شده از حدود 300 هزار نفر نشان می دهد در کسانی که در دوران کودکی چاق بوده اند احتمال آسیب شریانی و ابتلا به پردیابت (پیش دیابت) بالاتر است. آسیب شریانی که شامل افزایش ضخامت این شریان های حیاتی است، احتمال ابتلای فرد به بیماری های قلبی - عروقی را در اواخر دوران زندگی افزایش می دهد.
در این تحقیق، نمایه توده بدنی (BMI)، دور کمر و ضخامت چین پوستی بیش از 300 هزار کودک با میانگین سنی 10 سال اندازه گیری شد. نتایج نشان داد کودکان چاق در دوران بزرگسالی مستعد ابتلا به پردیابت و افزایش ضخامت شریان ها هستند. در مبتلایان به پردیابت فرد قادر به متابولیزه کردن گلوکز (قند) به میزان کافی نیست. این وضعیت در آینده می تواند منجر به بروز دیابت شود. همچنین BMI دوران کودکان شاخصی برای پیش بینی ابتلای فرد در دوران بزرگسالی به پرفشاری خون و ابزار مفیدی در پیش بینی ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی در دوران بزرگسالی بود.
اثرات نامطلوب چاقی در دوران بزرگسالی به خوبی شناخته شده است. اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که چاقی در دوران کودکی می تواند سبب آسیب ماندگار شریان ها شده و زمینه را برای بروز بیماری هایی که حیات فرد را به خطر می اندازند فراهم کند. 
نکته عملی: به منظور کاهش خطر ابتلا به بیمار های مزمن در بزرگسالی باید از چاقی کودکان جلوگیری شود و یا در صورت لزوم نسبت به اصلاح شیوه زندگی و کاهش وزن اقدام شود.
منبع:


O. Ajala, F. Mold et al. "Childhood predictors of cardiovascular disease in adulthood. A systematic review and meta-analysis". Obesity Reviews, 2017.
 

تعداد بازدید: 1514

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha