چاقی سبب پیر شدن سیستم ایمنی می شود.
پزشک شما

چاقی سبب پیر شدن سیستم ایمنی می شود.

27 تیر 1396

در انگلستان از هر 4 فرد بزرگسال یک نفر به چاقی مبتلا است. چاقی می تواند خطر بروز تعدادی از بیماری های جدی و تهدید کننده حیات مانند دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب، برخی سرطان ها و سکته مغزی را افزایش دهد.
چاقی یا رژیم غذایی پرچرب می توانند سبب بروز تغییراتی در سیستم ایمنی شوند. این تغییرات مشابه تغییراتی است که با افزایش سن مشاهده می شود. این یافته ها مفید هستند زیرا به دانشمندان در فهم تاثیر چاقی بر روی توانایی بدن ما برای مقابله با عفونت ها کمک می کنند. همچنین محققان دریافته اند که افزودن اسیدهای چرب غیراشباع که در روغن های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن ماهی یافت می شود به رژیم غذایی می تواند برخی از این اثرات را معکوس کرد.
در مطالعه حاضر به گروهی از موش ها رژیم غذایی پرچرب داده شد تا این موش ها چاق شوند. علائم استرس اکسیداتیو و برخی خصوصیات سلول های ایمنی نشان دهنده پیر شدن سیستم ایمنی بود. سپس این موش ها به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه رژیم حاوی 2- هیدروکسی اولئیک اسید و گروه دیگر رژیم های غذایی حاوی  اسیدهای چرب امگا- 3 را برای 8 هفته دریافت کردند.
این مطالعه اولین مطالعه ای است که اثربخشی 2- هیدروکسی اولئیک اسید (فرم سنتیک اسید اولئیک که در روغن زیتون یافت می شود) را در معکوس کردن تغییرات ایمنی مرتبط با چاقی و بهبود استرس اکسیداتیو نشان می دهد. 
منبع:


Oxidative stress and immunosenescence in spleen of obese mice can be reversed by 2-hydroxyoleic acid. Experimental Physiology, 2017.
 

تعداد بازدید: 1539

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha