چربی اشباع و خطر ابتلا به آرتروز
پزشک شما

چربی اشباع و خطر ابتلا به آرتروز

13 شهریور 1396

اوستئوآرتریت یا آرتروز شایع ترین نوع آرتریت است که میلیون ها انسان را در سراسر جهان درگیر کرده است. آرتروز بر هر نوع مفصلی در بدن می تواند اثر گذارد اما اغلب در زانو، ران، دست و ستون فقرات مشاهده می شود. افزایش سن، مونث بودن و سابقه صدمات مفصلی در گذشته احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. چاقی نیز خطر بروز آتروز را افزایش می دهد. به تازگی یک تیم تحقیقاتی در استرالیا ارتباط بین چربی رژیم غذایی و بروز آتروز را بررسی نمودند. در این پژوهش اثرات رژیم سرشار از چربی اشباع و کربوهیدرات های ساده بر آرتروز بررسی شد. این ترکیبات غذایی معمولاً در تنقلات که حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد هستند، یافت می شود.
نتایج نشان داد رسوبات چربی اشباع در غضروف سوخت و ساز آن را تغییر می دهد و سبب تضعیف غضروف شده و آن را بیشتر مستعد ابتلا به آسیب می سازد. این امر به نوبه خود سبب بروز درد آتروز می شود. همچنین با دریافت رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع استخوان زیر غضروف نیز تغییر می کند.
از سوی دیگر، مشخص شد که استفاده طولانی مدت از چربی حیوانی، کره و روغن نخل یا پالم سبب تضعیف غضروف می شود. با این حال، زمانی که چربی گوشت با اسید لوریک (اسید چرب اشباع موجود در روغن نارگیل) جایگزین می شود، اثرات متضاد مشاهده می شود و علائم زوال غضروف و سندرم متابولیک کاهش می یابد. بنابراین به نظر می رسد اسید لوریک اثرات حفاظتی داشته باشد.
به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد که چربی اشباع در بروز آرتروز و سندرم متابولیک نقش دارد.

منبع:


Saturated fatty acids induce development of both metabolic syndrome and osteoarthritis in rats. Scientific Reports, 2017.
 

تعداد بازدید: 1666

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha