کافئین  برای کم حافظه ها مفید است
دکتر سیده آمنه مجد

کافئین برای کم حافظه ها مفید است

3 خرداد 1394

کافئین یک ترکیب خوردنی است که در مواد غذایی مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می‌شود ، این داروی محرک یکی از پرمصرف ترین مواد محرک در دنیا به شکل چای و قهوه  است به طوریکه برای بسیاری از افراد شروع روز بدون این ماده امری غیر ممکن به شمار می‌رود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که مصرف میزان مناسب از این ماده شیمیایی نه تنها عوارض خاصی را به همراه ندارد بلکه به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند. در حال حاضر نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف کافئین بعد از یک جلسه یادگیری به بهبود حافظه بلند مدت کمک می کند.
نتایج این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز صورت پذیرفته است به تازگی در ژورنال Nature Neuroscience سال 2014 منتشر شده است.
در این مطالعه 160 نفر شرکت کننده 18 تا 30 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. در روز اول این مطالعه   به شرکت کننده ها تصاویری از اشیاء مختلف نمایش داده شد . شرکت کننده ها بالافاصله بعد از نمایش تصاویر به طور تصادفی در دو گروه دریافت کننده mg 200 کافئین به شکل یک قرص و یا گروه پلاسیبو قرار گرفتند. در روز بعد  مجددا همان تصاویر بعلاوه یکسری تصاویر جدید که مشابه یا متفاوت با تصاویر قبل بودند برای شرکت کننده ها نمایش داده شد و از آنها خواسته شد  تصاویر مشابه را از تصاویر تکراری شناسایی کنند.
نتایج این مطالعه نشان داد شرکت کننده هایی که از کافئین استفاده کرده بودند در شناسایی تصاویر جدید موفق تر عمل کردند. این پژوهشگران مطالعه خود را با دوز mg 100 و mg 300 تکرار کردند و یافتند افراد در استفاده از حافظه بعد از دوز mg 200 بهترین عملکرد را دارند و مصرف کافئین کمتر یا بیشتر از این مقدار چنین تاثیری بر حافظه نخواهد داشت. هم چنین این پژوهشگران یافتند مصرف کافئین یک ساعت قبل از تست شناسایی تصاویر تاثیری بر حافظه نخواهد داشت.
طبق نظر این پژوهشگران مکانیزم های مختلفی برای این عملکرد کافئین وجود دارند. بعنوان مثال، کافئین با بلوکه کردن مولکولی به نام آدنوزین از توقف عملکرد نوراپی نفرین-هورمونی که دارای اثرات مثبت بر حافظه است- جلوگیری می کند.
نکته عملی: طبق نتایج این مطالعه می توان توصیه کرد مصرف میزان مناسب و متعادل نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای و قهوه علاوه بر اثرات مثبت آنتی اکسیدانی این نوشیدنی ها ، به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند.

منبع :


Source: Daniel Borota, et al “Post-study caffeine administration enhances memory consolidation in humans” published in Nature Neuroscience, 12 January 2014
 

تعداد بازدید: 2612

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha