کاهش اوتیسم با مصرف چربی های سالم در دوران بارداری
پزشک شما

کاهش اوتیسم با مصرف چربی های سالم در دوران بارداری

4 آبان 1393

مطالعات نشان داده‌اند که سطوح خونی اسیدهای چرب امگا3 در بچه ‌های اوتیستیک پایین تر از دیگر کودکان می‌ باشد. اسیدهای چرب امگا3 در ماهی و روغن ماهی یافت می‌شوند و تحقیقات نشان داده‌اند که این اسیدهای چرب ریسک بیماری ‌های عصبی را در بزرگسالان کاهش می‌دهند. مطالعات قبلی نشان داده است که کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است نیاز به اسیدهای چرب ضروری بیشتر، مواد مغذی آنتی اکسیدان مثل ویتامین‌ های E، C، A و نیز سلنیوم، مکملیاری روی و کلسیم داشته باشند.
مطالعه جدیدی که اخیراً در مجله  Journal of American Epidemiology به چاپ رسیده است نشان می دهد خوردن چربی سالم در دوران بارداری خطر ابتلا به اوتیسم را در کودک کاهش می دهد.
در این تحقیق از 317 مادری که کودک مبتلا به اوتیسم داشتند و نیز 17728 مادر با کودکان سالم خواسته شد از طریق پرسشنامه رژیم غذایی  دوران بارداری خود را تکمیل نمایند.
در این مطالعه زنانی که سطح بالای اسید لینولیک (یک نوع اسید چرب امگا 6) که در روغن های نباتی، آجیل و دانه ها یافت می شود مصرف کرده بودند ۳۴ درصد کمتر از کسانی که سطح پایین تر این روغن را مصرف کرده اند کودک مبتلا به اوتیسم بدنیا می آورند. علاوه بر این، زنانی که سطوح بسیار پایین از اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کرده اند ۵۳ درصد بیشتر احتمال دارد نسبت به زنانی که مقدار متوسط مصرف کرده اند  کودک اوتیستیک به دنیا آورند.
شواهد نشان داد که افزایش مصرف مادران به اسیدهای چرب امگا 6 می تواند خطر ابتلا فرزندان به اوتیسم را کاهش دهد و مصرف بسیار کم از اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید لینولئیک می تواند خطر را افزایش دهد. محققان بر این باورند دلیل عملکرد این امر شناخته شده نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر احساس می شود، اما این نوع اسیدهای چرب برای رشد مغز جنین مهم و حیاتی است.
نکته عملی: پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار حدود ۲۰۰ میلی گرم امگا ۳ (DHA) در هر روز مصرف کنند. اگرچه جیوه موجود در ماهی نگرانی در دوران بارداری را بهمراه دارد اما ماهی هایی مانند ماهی آزاد، شاه ماهی و ساردین جیوه کم دارند، و زنان باردار با خیال راحت می توانند تا ۱۲ اونس در هر هفته از این نوع ماهی ها بخورند. آجیل و روغن های گیاهی (به عنوان مثال، روغن کانولا، روغن سویا و روغن زیتون) نیز می تواند منابع خوبی از اسیدهای چرب سالم باشد.
منبع: Am. J. Epidemiol. (2013) 178 (2): 209-220.

 

تعداد بازدید: 2395

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha