کاهش وزن می تواند از مولتیپل میلوما جلوگیری کند.
پزشک شما

کاهش وزن می تواند از مولتیپل میلوما جلوگیری کند.

23 دی 1395

مطالعات نشان داده است که افزایش وزن باعث افزایش خطر اختلالات خوش خیم خون می شود که به مولتیپل میلوما که نوعی سرطان خون است، پیشرفت می کند. اضافه وزن و چاقی باعث افزایش خطر مولتیپل میلوما یا سرطان سلول های پلاسمای خون و مغز استخوان می شود که معمولاً پس از سنین 60 سال مشاهده می شود. مولتیپل میلوما با اختلالات خون مشخص می شود که در آن سلول های ناهنجار پلاسما پروتئین های آنتی بادی زیادی تولید می کنند. این شرایط پیش سرطانی علائمی نداشته و معمولاً تشخیص داده نمی شود. 
در این مطالعه اطلاعات 7878 بیمار که عمدتاً مرد بودند، مورد بررسی قرار گرفت. در میان بیماران 8/39% اضافه وزن داشته و 8/33% چاق بودند. سپس افراد از نظر ابتلا به مولتیپل میلوما مورد پیگیری قرار گرفتند. 
نتایج نشان داد که 6/4% بیماران دارای اضافه وزن و 3/4% بیماران چاق که حدود 6-5 سال پیگیری شده بودند به مولتیپل میلوما مبتلا شدند. در حالیکه این درصد در افرادی که وزن طبیعی داشتند 5/3% بود. بیماران چاق یا دارای اضافه وزن به ترتیب 95% و 55% بیشتر از افراد با وزن طبیعی در معرض خطر مولتیپل میلوما هستند. بنابراین مشخص شد که چاقی عامل خطری برای مولتیپل میلوما است. حفظ وزن در این بیماران راهی برای پیشگیری از پیشرفت بیماری به مولتیپل میلوما است. 
حالت پیش سرطانی مولتیپل میلوما با افزایش سطح سرمی پروتئین های آنتی بادی بنام پروتئین M مشخص می گردد که در 3% بیماران بالای 50 سال دیده می شود. مولتیپل میلوما سومین نوع شایع سرطان خون است. در سال 2016 حدود 30330 بیمار مبتلا به سرطان تشخیص داده شدند و 12650 مرگ نیز به علت این بیماری اتفاق افتاد. 
نتایج مطالعه نشان داد که چاقی و اضافه وزن عامل خطری برای مولتیپل میلوما است و از آنجا که چاقی یک عامل خطر قابل اصلاح است، می توان با پیشگیری و یا کاهش آن به جلوگیری از پیشرفت مولتیپل میلوما کمک کرد. بایستی مطالعات بیشتر برای بررسی این موضوع که آیا کاهش وزن می تواند پیشرفت مولتیپل میلوما را معکوس کند یا خیر انجام گیرد. 
نکته عملی: کاهش وزن در مرحله پیش سرطانی مولتیپل میلوما می تواند به کاهش پیشرفت سرطان خون کمک کند.
منبع:


Su-Hsin Chang et al. Journal of the National Cancer Institute, 2016.
 

تعداد بازدید: 1668

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha