کمبود ویتامین D با سرطان مثانه مرتبط است.
پزشک شما

کمبود ویتامین D با سرطان مثانه مرتبط است.

2 اسفند 1395

در ایالات متحده 4/2 درصد مردان و زنان در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. سرطان مثانه 6/4 درصد موارد جدید ابتلا به سرطان را شامل می شود و علت 8/2 درصد مرگ ناشی از سرطان است.
ویتامین D در برخی منابع غذایی مانند ماهی های چرب و روغن ماهی، محصولات لبنی، قارچ و زرده تخم مرغ یافت می شود. اما منابع غذایی به تنهایی قادر به تامین ویتامین D کافی نیستند. بدن در مواجهه با نور خورشید قادر به تولید این ویتامین است. مطالعات نشان دهنده ارتباط کمبود ویتامین D با بروز پوکی استخوان، اختلال شناختی، بیماری های قلبی – عروقی و ... می باشند.
در یک پژوهش جدید هفت مطالعه ای که به بررسی ارتباط بین ویتامین D با سرطان مثانه پرداخته بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد شرکت کنندگان در هر مطالعه 1125-112 نفر بود. در 5 مطالعه سطح پایین ویتامین D با افزایش خطر سرطان مثانه مرتبط بود. همچنین سطوح بالاتر ویتامین D با بقا و نتایج بهتر در مبتلایان به سرطان مثانه مرتبط بود. بررسی سلول های مثانه نشان داد این سلول ها به ویتامین D پاسخ داده و می توانند سبب ساخت مقدار کافی ویتامین D به منظور ایجاد یک پاسخ ایمنی موضعی شوند. 
هرچند نیاز به انجام مطالعات بالینی بیشتر در این زمینه وجود دارد، به گفته محققان مطالعه فوق میزان پایین ویتامین D سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می شود و تجویز مکمل ویتامین D می تواند یک راهکار پیشگیرانه ایمن و کم هزینه باشد.
منبع:


Presented at the Society for Endocrinology conference in the United Kingdom, 2016.
 

تعداد بازدید: 1681

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha