کودکانی که ورزش می‌کنند در بزرگسالی سالم‌ترند.
پزشک شما

کودکانی که ورزش می‌کنند در بزرگسالی سالم‌ترند.

30 دی 1396

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) چاقی در دوران کودکی یک چالش جدید در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود. درحالیکه در سال  1990، 32 میلیون کودک 0 تا 5 ساله به چاقی مبتلا بودند اما در سال 2013 این میزان به 42 میلیون نفر افزایش یافته است.
در کودکان مبتلا به چاقی نه نتها خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد افزایش می‌یابد بلکه اثرات چاقی در دوران کودکی می‌تواند تا دوران بزرگسالی گسترش یابد.
نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Frontiers in Physiology منتشر شده است نشان می‌دهد که  ورزش کردن در ابتدای دوران زندگی می‌تواند در سال‌های بعدی زندگی چگونگی متابولیسم (سوخت و ساز) انرژی در بدن و پاسخ بدن نسبت به دریافت بالای چربی را تغییر دهد. 
نتایج این مطالعه نشان داد که ورزش در کنار رژیم غذایی پرچرب سبب می‌شود بیان ژن‌هایی که با التهاب در ارتباط هستند، کاهش یابد. همچنین ورزش با تغییر مسیرهای موثر در تبدیل چربی به انرژی سبب تغییر پاسخ متابولیسمی نسبت به رژیم غذایی پرچرب می‌شود. 
این یافته‌ها توضیح می‌دهند که چرا برخی افراد مبتلا به چاقی به عوارض مرتبط با وزن بالا مبتلا نمی‌شوند. همچنین یافته‌های فوق بر اهمیت ورزش کردن در دوران کودکی تاکید می‌کند.
منبع:

Dharani M. Sontam et al. Frontiers in Physiology 2017.
 

تعداد بازدید: 1336
کلمات کلیدی: چاقی ورزش وزن کودکی بزرگسالی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha