یوگا فشارخون را کاهش می دهد.
پزشک شما

یوگا فشارخون را کاهش می دهد.

18 اردیبهشت 1396

فشارخون بالا یک عامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی است. فشارخون سیستولیک بالاتر از 140 میلی متر جیوه و فشارخون دیاستولیک بالاتر از 90 میلی متر جیوه فشارخون بالا در نظر گرفته می شود. اگر فشارخون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب 139-120 و 89-80 میلی متر جیوه باشد، مرحله پیش از فشارخون بالا نامیده می شود. محققان در مطالعه ای اثر یوگا را بر فشارخون 60 بیمار مبتلا به مرحله پیش از فشارخون بالا بررسی کردند.
شرکت کنندگان به 2 گروه 30 نفره تقسیم شدند. یک گروه به مدت 3 ماه یوگا انجام داده و تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کردند. در گروه کنترل فقط شیوه زندگی تغییر داده شد. 1 ساعت یوگا در روز به مدت 1 ماه همراه با مربی انجام شد. سپس بیماران در خانه به همان میزان و به مدت دو ماه یوگا انجام می دادند. تغییرات شیوه زندگی ورزش های هوازی، رژیم غذایی و ترک سیگار را شامل می شد. میانگین سن شرکت کنندگان در گروه یوگا و گروه کنترل به ترتیب 56 و 52 سال بود. 
نتایج نشان داد یوگا به طور معنی دار سبب کاهش فشارخون می شود. فشارخون دیاستولیک 5/4 میلی متر جیوه و فشارخون متوسط شریانی 9/4 میلی متر جیوه کاهش یافت. در گروه کنترل فشارخون تغییر قابل توجهی را نشان نداد.
منبع:

 

Presented at the 68th Annual Conference of the Cardiological Society of India (CSI), 2016.
 

تعداد بازدید: 1584

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha