اثر افزایش میزان چربی در رژیم DASH بر کاهش فشارخون
دکتر سیده آمنه مجد

اثر افزایش میزان چربی در رژیم DASH بر کاهش فشارخون

2 خرداد 1395

الگوی غذایی DASH یا راهکار رژیمی کاهنده فشارخون که شامل میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب فراوان است به طور قابل توجهی فشارخون و میزان کلسترول بد (LDL-C) و کلسترول خوب (HDL-C) را کاهش می دهد.
در یک مطالعه جدید به منظور مقایسه اثر رژیم غذایی DASH و رژیم غذایی  DASHبا چربی بالا (HF-DASH) بر فشارخون و سطح چربی ها و لیپوپروتئین های خون، تاثیر جایگزینی لبنیات پرچرب به جای لبنیات کم چرب در رژیم غذایی DASH بر فشارخون و چربی های خون، بررسی شد. رژیم غذایی  DASHدر اصل راهکاری برای کاهش فشارخون است و بر اساس لبنیات کم چرب و بدون چربی طراحی شده است. همواره نشان داده شده هنگامی که در رژیم غذایی چربی های اشباع به جای کربوهیدرات یا چربی های غیراشباع جایگزین شدند،LDL-C  افزایش یافته است.
در این مطالعه متقاطع محققان به افراد سالم به مدت 3 هفته 3 نوع رژیم متفاوت شامل رژیم غذایی کنترل، رژیم غذایی DASH استاندارد و رژیم غذایی DASH استاندارد و رژیم غذایی DASH حاوی چربی بالا و کربوهیدرات کم (HF-DASH) دادند. رژیم غذایی کنترل نسبت به رژیم های غذایی DASH حاوی  مقادیر کمتر فیبر، میوه ها و سبزیجات و مقادیر بیشتر گوشت قرمز بود. هر دوره رژیم با استفاده از دوره های استراحت 2 هفته ای از رژیم غذایی قبلی جدا می شد تا افراد بتوانند رژیم بعدی را اجرا کنند. وزن شرکت کنندگان باید در طول مطالعه ثابت باقی می ماند.
در این مطالعه 36 نفر هر سه دوره رژیم غذایی را به پایان رساندند. نتایج نشان داد که فشارخون به طور یکسان در رژیم غذایی DASH و HF-DASH  نسبت به رژیم غذایی کنترل کاهش یافته بود. رژیم غذایی HF-DASH در مقایسه با رژیم غذایی  DASHبه طور قابل توجهی تری گلیسرید و سایز بزرگ و متوسط لیپوپروتئین با چگالی خیلی کم (VLDL) را کاهش  داده بود. بین این رژیم های غذایی از نظر پاسخ LDL-C تفاوت قابل توجهی وجود نداشت.

نکته عملی: ارائه رژیم غذایی HF-DASH به عنوان یک جایگزین موثر برای رژیم غذایی DASH به طور گسترده توصیه می شود و ممکن است به دلیل محدود کردن کمتر چربی در رژیم غذایی بیشتر مورد پذیرش قرار گیرد.
منبع:


The American journal of clinical nutrition. 2016;103(2):341-7
 

تعداد بازدید: 2135

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha