خستگی سبب گرایش به سمت غذاهای چرب و شیرین می شود.
پزشک شما

خستگی سبب گرایش به سمت غذاهای چرب و شیرین می شود.

27 خرداد 1395

نتایج حاصل از این مطالعه در آوریل 2016 در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی بریتانیا توسط دکتر ساندی مان از دانشگاه مرکزی لنکشایر (UCLan) ارائه شد. دکتر مان و گروهی از محققان دانشگاه UCLan دو آزمایش در پی یافتن اثر خستگی بر انتخاب های غذایی انجام دادند.

در یکی از آن ها محققان از 52 شرکت کننده خواستند تا پرسشنامه ای را درباره ی اولویت های غذایی شان قبل و بعد از کپی کردن گروهی مشابه از نامه ها ذکر کنند.

در مطالعه دوم از 45 شرکت کننده خواسته شد تا در حضور مقادیری غذای سالم و ناسالم، به تماشای یک فیلم خسته کننده و یک فیلم طنز بنشینند. برای یافتن مقدار غذای خورده شده، ظرف های حاوی مواد غذایی قبل و بعد از هر آزمایش وزن شدند.

نتایج حاصل از مطالعه اول نشان داد که افراد پس از اتمام یک کار خسته کننده تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی ناسالم اعم از چیپس، شیرینی و غذاهای آماده (فست فود) دارند.

یافته های حاصل از مطالعه دوم بیانگر این مطلب بود شرکت کنندگانی که فیلم خسته کننده تماشا کرده بودند به میزان قابل توجهی مواد غذایی ناسالم بیشتری خوردند.

به گفته محققان این نتایج همسو با پژوهش های قبلی نشان می دهد که زمان خستگی گرایش بیشتری به سمت غذاهای چرب و شیرین وجود دارد. یافته های جدید این نظریه را تایید می کنند که خستگی با ترشح کمتر هورمون دوپامین در مغز همراه بوده و باعث می شود فرد خستگی خود را  با خوردن چربی و مواد قندی بیشتر جبران کند.

محققان معتقدند بهتر است کمپین هایی جهت آموزش بهداشت تشکیل گردد تا مردم را در زمان خستگی به انتخاب مواد غذایی سالم تشویق کنند. باید این شعار را ترویج داد که افراد در زمان خستگی از تنقلات استفاده نکنند.

نکته عملی: در زمان خستگی به دلیل ترشح کم هورمون دوپامین در مغز، تمایل افراد به مصرف غذاهای چرب و شیرینی جات بیشتر می شود. اما باید آگاه بود که این تنها یک اشتهای کاذب بوده و بهتر است آن را با انتخاب مواد غذایی سالم برطرف نماییم.

منبع:


S. Mann et al. "Bored People Reach for the Chips and not for Healthy Food". British Psychological Society (BPS). 2016

تعداد بازدید: 1966

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha