ارتباط میان کمبود ویتامین D در کودکی و آترواسکلروز ( تصلب شرائین ) در بزرگسالی
پزشک شما

ارتباط میان کمبود ویتامین D در کودکی و آترواسکلروز ( تصلب شرائین ) در بزرگسالی

5 خرداد 1395

ویتامین D  نقش مهمی را در سلامت قلب و عروق بازی می کند. در مطالعات قبلی نشان داده شده است که کمبود ویتامین D با افزایش خطر سکته قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد. کمبود ویتامین D  در میان کودکان در سراسر جهان بسیار شایع است،
در مطالعه حاضر که نتایج آن به تازگی منتشر شده است ارتباط بین کمبود ویتامین D در کودکی را با افزایش ضخامت کاروتید در انتیما (IMT)  مورد بررسی قرار می دهد. IMT یک نشانگر آترواسکلروز ساختاری است که با عوامل خطر قلبی و عروقی ارتباط دارد و وقایع قلبی و عروقی را پیش بینی می کند. این مطالعه 2148 نفر را از مطالعه خطر قلبی - عروقی در فنلاندی های جوان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در ابتدای مطالعه سن شرکت کنندگان 3 تا 18 سال بود. این افراد در سنین 30 تا 45 سالگی دوباره مورد بررسی قرار گرفتند. سطوح ویتامین D در کودکی از سرم ذخیره شده اندازه گیری شد. IMT در دیواره خلفی شریان کاروتید چپ با استفاده از تکنولوژی سونوگرافی اندازه گیری شد.
نتایج حاصل از این مطالعه ارتباط میان کمبود 25 هیدروکسی ویتامین D در کودکی و افزایش وقوع آترواسکلروز تحت بالینی در بزرگسالی را نشان داد، همچنین نشان داد که این ارتباط مستقل از عوامل خطر معمول بیماری های قلبی - عروقی مانند میزان چربی های سرم، فشار خون، استعمال دخانیات، رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی، شاخص های چاقی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی است.
با این حال به گفته محققان انجام مطالعات بیشتر برای بررسی این موضوع که آیا سطوح پایین ویتامینD  علت افزایش ضخامت شریان کاروتید هست و یا نه مورد نیاز است. نتایج این مطالعه در فوریه 2015 در مجلهClinical Endocrinology & Metabolism  منتشر شد.
نکته عملی: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی، رژیم غذایی کودکان باید دارای ویتامین D به میزان کافی باشد.
منبع:


J Clin Endocrinol Metab. 2015;100(4):1469-76
 

تعداد بازدید: 1902

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha