فعالیت ورزشی برای قلبی سالم
دکتر حمید رضا فرشچی

فعالیت ورزشی برای قلبی سالم

24 بهمن 1394

کم تحرکی و سبک غیرفعال زندگی یک عامل خطر جدی برای ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است. درحال حاضر، چاقی و عدم تحرک یکی از معضلات بهداشتی جوامع مدرن است. تمرینات ورزشی به ویژه از نوع هوازی فواید زیادی برای حفظ و بهبود سلامت قلب و عروق دارد. به علاوه، فعالیت ورزشی منظم تأثیرات مفید بسیاری برای سلامت عمومی بدن دارند، که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:
-    تقویت دستگاه قلبی و عروقی
-    بهبود گردش خون و کمک به استفاده بهتر بدن از اکسیژن
-    بهبود نشانه های نارسایی قلبی
-    افزایش سطح انرژی و متعاقب آن فعالیت بیشتر بدون علایم تنگی نفس
-    افزایش استقامت
-    کاهش فشارخون
-    بهبود تعادل و انعطاف پذیری مفصل
-    تقویت استخوان ها
-     کمک به کاهش چربی بدن و کنترل وزن
-    افزایش اعتماد به نفس
-    بهبود خواب
-    احساس آرامش و سلامت بیشتر
فعالیت ورزشی را چگونه شروع کنیم؟
به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به بیماری قلبی و عروقی پیش از شروع تمرینات ورزشی، جهت هماهنگی نوع برنامه ورزشی با سطح آمادگی بدنی و وضعیت سلامتی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید در مورد مدت زمان فعالیت ورزشی روزانه و نیز در هفتگی اطلاعات کسب کنید. علاوه براین، در مورد نوع برنامه ورزشی خود نیز سؤال کنید.
چه نوع برنامه ورزشی مناسب تر است؟
در مجموع فعالیت ورزشی به سه نوع پایه تقسیم می شود:
-    تمرینات کششی : توصیه می شود این نوع از فعالیت ها قبل و پس از تمرین ورزشی انجام شود، این نوع از تمرینات با افزایش طول آهسته عضلات به توسعه آمادگی آن ها به ویژه عضلات دست و پاها و نیز پیشگیری از آسیب کمک می کنند. به علاوه، کشش منظم به افزایش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری نیز کمک می کند.
-    تمرینات هوازی: این نوع از تمرینات گروه های بزرگ عضلانی را به کار گرفته و اثرات مفیدی بر قدرت قلب و ریه ها و نیز بهبود توانایی بدن در استفاده از اکسیژن دارد. تمرینات ورزشی برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. در مدت زمان طولانی، فعالیت ورزشی هوازی می تواند موجب کاهش ضربان قلب و نیز فشار خون و تنفس شود. این نوع از تمرینات شامل پیاده روی، نرم دویدن، دوچرخه سواری و یا ورزش های آبی و ... می باشند.
-    تمرینات قدرتی: شامل تکرار انقباضات عضلانی هستند و به خستگی آن ها منجر می شوند. برای برخی از بیماران قلبی، این نوع تمرینات ورزشی توصیه نمی شود.
چقدر فعالیت ورزشی مورد نیاز است؟
در مجموع، برای دستیابی به حداکثر فایده، بهتر است به تدریج بر بار کار بیافزایید. می توانید از 20 تا  30 دقیقه فعالیت ورزشی هوازی و حداقل 3 تا 4 بار در هفته شروع کنید. لازم به ذکر است که فعالیت ورزشی در اکثر روزهای هفته می تواند به داشتن یک برنامه ورزشی منظم کمک کند.
قدم های روزانه خود را پایش کنید
تا به حال تعداد قدم های یک روز خود را شمرده اید؟ چند قدم در روز باید برداریم تا سالم بمانیم؟ برای نیل به این هدف می توانید از یک قدم سنج کمک بگیرید. طبق مدارک موجود، افرادی که روزانه کمتر از 5000 قدم بر می دارند، غیرفعال هستند و افرادی که 7000 تا 8000 قدم را در روز بر می دارند، در حد متوسط فعال و بالای 10000 قدم بسیار فعال هستند. همانطور که در بالا اشاره شد، کم تحرکی تأثیرات سوء بسیاری بر سلامت عمومی بدن به ویژه قلب و عروق دارد. بر این اساس توصیه می شود، فعالیت ورزشی را به عنوان یک راهبرد غیر دارویی برای پیشگیری از ابتلا به امراض و نیز بهبود وضعیت سلامتی ضروری بدانید.
 

تعداد بازدید: 2185

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha