ارتباط  چربی های  ترانس رژیمی  با حافظه ی بد
پزشک شما

ارتباط چربی های ترانس رژیمی با حافظه ی بد

11 اسفند 1394

اسیدهای چرب ترانس اثرات  منفی ای بر روی پروفایل لیپیدی ، عملکرد متابولیکی ، مقاوت به انسولین ، التهاب و سلامت قلبی و عمومی دارند. در سال 2013 وزارت غذا و داروی امریکا  مطرح کرد که به طور کلی اسیدهای چرب ترانس از این به بعد ایمن شناخته نمی شوند . برطبق مراکز کنترل بیماری ها ، کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس در امریکا می تواند از 10.000 تا 20.000 سکته ی قلبی و نیز 3000 تا 7000 مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در سال پیشگیری کند. در این مطالعه پژوهشگران به بررسی ارتباط بین مصرف اسیدهای چرب ترانس با حافظه – کلمات پرداختند.  
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا ، مطالعات پزشکی سان تیاگو ، دریافتند که مصرف بیشتر چربی های ترانس در افراد جوان ارتباط معناداری با اختلال در به یاد آوردن کلمات دارد .
در این مطالعه ی مقطعی داده های مربوط به مطالعه ی  UCSD Statin ارزیابی شد.  شرکت کنندگان این مطالعه 1018 مرد بزرگسال و زن بالای 20 سال فاقد بیماری های قلبی و عروقی و LDL کلسترول بالا بودند . از این افراد خواسته شده بود که ارزیابی های رژیمی و آزمون های حافظه شامل به یادآوردن کلمات را انجام دهند.  مصرف اسیدهای چرب ترانس (گرم / روز ) افراد با استفاده از پرسشنامه ی بسامد خوراک Fred Hutchinson تعیین شد . حافظه ی لغات با استفاده از " کلمات متداول " ارزیابی شد.
به طور میانگین مردان 45 سال و جوانتر 86 کلمه را به یاد می آوردند این در حالیست که به ازای مصرف روزانه هر گرم اسید چرب ترانس اضافه تر ، عملکرد به میزان 76/0 کلمه کاهش پیدا کرد. مصرف اسیدهای چرب ترانس ارتباط قوی ای با بد بودن حافظه در مردان در طی سالهای باروریشان داشت . در گذشته نشان داده شده بود که مصرف چربی های ترانس ارتباط معکوسی با رفتار و خلق و خو و سایر ارکان عملکرد مغز دارد . با این حال  ،براساس دانش ما ارتباط آن با حافظه و ادراک هنوز نشان داده نشده است . به دلیل کم بودن تعداد زنان در این گروه سنی تمرکز این مطالعه عمدتا بر روی مردان بود.ارتباط بین اسیدهای چرب ترانس رژیمی و حافظه ی کلمات در سنین بالاتر دیده نشد. این امر ممکن است به این دلیل باشد که تاثیرات رژیم در بزرگسالان جوانتر واضح تر است.
براساس یافته های این مطالعه توصیه می گردد مصرف اسیدهای چرب ترانس به حداقل میزان ممکن کاهش یابد. بر اساس توصیه مراجع رسمی حداکثر میزان مجاز دریافت چربی ترانس 2 %  انرژی دریافتی روزانه است که بهتر است دریافت چربی ترانس به کمتر از این میزان محدود گردد .

منبع :


Golomb B، A Fat to Forget: Trans Fat Consumption and Memory ،PLoS One ، 2015
 

تعداد بازدید: 1855

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha