بهبود باروری در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک با کاهش وزن و فعالیت بدنی
پزشک شما

بهبود باروری در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک با کاهش وزن و فعالیت بدنی

2 اردیبهشت 1395

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع ترین علت ناباروری در زنان است. این بیماری زمانی رخ می دهد که بدن بیش از حد نرمال تستوسترون و آندروژن که هورمون های جنسی مرتبط با ویژگی های مردانه هستند، تولید کند. عدم تعادل در این هورمون ها می تواند سبب بی نظمی و یا قطع دوره های قاعدگی، افزایش وزن، آکنه، افزایش موهای زائد و یا ریزش موی سر شود. حدود 5 میلیون زن در جهان PCOS دارند.
یافته های حاصل از مطالعات نشان می دهد فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم باروری را در این زنان بهبود می بخشد. تغییرات سبک زندگی به تنهایی و یا در کنار سایر گزینه های درمانی، پیش از بارداری بسیار مفید است. زنان مبتلا به PCOS معمولاً برای منظم شدن سیکل های قاعدگی و نیز برای کاهش سطح تولید آندروژن، از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. مطالعات گذشته نشان می دهد درمان کوتاه مدت با این داروها می تواند میزان بارداری را در این زنان افزایش دهد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه مداخلات پیش از بارداری و اثر آن بر بارداری بود. 149 زن شرکت کننده در مطالعه به طور تصادفی به مدت 4 ماه در سه گروه دریافت کننده قرص های ضدبارداری، تغییرات سبک زندگی و یا ترکیبی از این مداخلات قرار گرفتند. شرکت کنندگان 18 تا 40 ساله بودند. زنان چاق یا دارای اضافه وزن بوده اما بیماری خاصی نداشتند. پس از مداخله، زنان تحت 4 دوره تحریک تخمک گذاری قرار گرفتند.
در میان 49 زن که در گروه مداخله با قرص های ضد بارداری قرار داشتند، 5 نفر باردار شدند. 13 زن از 50 نفر گروه مداخله سبک زندگی و 12 زن از 50 زن در گروه سوم (ترکیب دارو و اصلاح سبک زندگی) موفق به تولد نوزاد خود شدند.
زنانی که در گروه اصلاح سبک زندگی و دریافت مکمل توأمان قرار داشتند بهبود بیشتری در حساسیت به انسولین و کاهش تری گلیسرید خون را نشان دادند. مطالعه حاضر نشان داد کاهش وزن و فعالیت بدنی قدرت باروری زنان را افزایش می دهد. اما استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی ممکن است پروفایل متابولیکی افراد را بدون بهبود در تخمک گذاری، بدتر کند. تغییرات سبک زندگی بخش مهمی در درمان ناباروری زنان چاق مبتلا به PCOS است.  
نکته عملی: زنان چاق مبتلا به PCOS با کاهش وزن از طریق رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت بدنی می توانند قدرت باروری بیشتری داشته باشند.

منبع:


Richard S. Legro, et al. Randomized Controlled Trial of Preconception Interventions in Infertile Women With Polycystic Ovary Syndrome. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2015; jc.2015-2778
 

تعداد بازدید: 2019

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha