چاقی در میان کودکان مبتلا به اوتیسم شایع تر است.
پزشک شما

چاقی در میان کودکان مبتلا به اوتیسم شایع تر است.

13 اردیبهشت 1395

شیوع اضافه وزن و چاقی در کودکان در سراسر جهان در حال افزایش بوده و یک نگرانی جدی در حوزه سلامت عمومی محسوب می شود. بررسی ها نشان داده اند که احتمالاً کودکان مبتلا به اوتیسم (ASDs) به علت داشتن الگوی غذایی غیرمعمول، نوع انتخاب های غذایی و محدودیت شرکت در فعالیت های اجتماعی و فیزیکی بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند. در این راستا محققان در مطالعه ای که نتایج آن در ژورنال Pediatrics منتشر شده است، وزن و قد  بیش از 5000 کودک مبتلا به اوتیسم را بررسی کردند. سپس این داده ها را با داده های جمع آوری شده مربوط به بیش از 8800 کودک هم سن در جمعیت عمومی مقایسه کردند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در کودکان رنج  سنی 17-2 سال که به اوتیسم مبتلا هستند بیش از 33 درصد اضافه وزن داشته و 18 درصد چاق هستند. در مقابل، در جمعیت عمومی،  8/31 درصد کودکان به اضافه وزن و 16 درصد به چاقی مبتلا هستند. درحالیکه به طور معمول چاقی بیشتر در کودکان بزرگتر سبب بروز نگرانی می شود، محققان دریافتند که شیوع وزن ناسالم در کودکان مبتلا به اوتیسم در سنین 5-2 سال در مقایسه با کودکان معمولی در حال رشد بسیار بالاتر است. این تفاوت بین 2 گروه از کودکان در سنین 11-6 سال از بین رفت ولی به طور قابل توجهی مجدداً این تفاوت در اضافه وزن و چاقی در طیف سنی 17-12 سال ظاهر شد. همچنین نتایج نشان داد کودکانی که سطح تحصیلات پدر و مادرشان پایین تر است، بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارند.
به گفته محققان احتمالاً مشکلات خواب که در کودکان مبتلا به اوتیسم متداول است در افزایش خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی در این کودکان نقش دارد.
نکته عملی: این یافته ها نشان می دهد که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید با خانواده ها در مورد خطر وزن ناسالم در کودکان مبتلا به اوتیسم، به خصوص هنگامی که کودک به سایر بیماری ها نیز مبتلا است، صحبت کرده و راهکارهای تغذیه ای مناسب را جهت پیشگیری از چاقی در این کودکان ارائه دهند.
منبع:


Pediatrics. 2015, 136(6):1051-61
 

تعداد بازدید: 1921

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha