خطر سکته قلبی در افراد جوان سیگاری بیشتر است.
پزشک شما

خطر سکته قلبی در افراد جوان سیگاری بیشتر است.

24 فروردین 1396

استعمال سیگار با بروز سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری های ریوی و دیابت مرتبط است. محققان انگلیسی به منظور بررسی ارتباط بین استعمال سیگار و بروز سکته قلبی 1727 فرد بالغ که به علت STEMI تحت درمان قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار دادند. STEMI مخفف انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) با بالا رفتن قطعه ST است. یکی از جدی ترین انواع حملات قلبی بوده و زمانی رخ می دهد که یکی از شریان های اصلی قلب به طور ناگهانی و به طور کامل مسدود شود.
در مطالعه حاضر تقریباً نیمی از بیماران (5/48 درصد) در زمان مطالعه سیگار می کشیدند. 27 درصد درگذشته سیگار می کشیدند و یک چهارم افراد نیز غیرسیگاری بودند.
نتایج نشان داد در افرادی که در حال حاضر سیگار می کشیدند نسبت به سایرین احتمال بروز STEMI سه برابر بیشتر بود و احتمال بروز بیماری عروق محیطی در این افراد نسبت به افراد سیگاری 3 برابر بیشتر بود. در بیماری های عروقی چربی در شریان ها رسوب کرده و جریان خون به سمت پاها متوقف می شود. همچنین در افراد سیگاری نسبت به کسانی که سیگار را ترک کرده بودند احتمال بروز بیماری عروق کرونر قلب 2 برابر بیشتر بود. از طرفی افرادی که سیگار می کشیدند نسبت به سایرین در زمان ابتلا به STEMI حدود 11-10 سال جوان تر بودند. بالاترین میزان خطر در افراد سیگاری کمتر از 50 سال مشاهده شد. احتمال بروز حمله قلبی در این افراد نسبت به کسانی که سیگار را ترک کرده بودند و غیرسیگاری ها 5/8 برابر بیشتر بود. شیوع استعمال سیگار در میان بیماران مبتلا به STEMI با سن کمتر از 50 سال، 75 درصد بود.
منبع:


Pronounced increase in risk of acute ST-segment elevation myocardial infarction in younger smokers, Heart, 2016.
 

تعداد بازدید: 1667

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha