میوه و سبزی خطر سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش می دهند.
پزشک شما

میوه و سبزی خطر سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش می دهند.

22 خرداد 1396

در ایالات متحده در سال گذشته 222500 مورد جدید ابتلا به سرطان ریه تشخیص داده شده و بیش از 155000 مورد مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است. سیگار علت عمده ابتلا به سرطان ریه است. بر اساس گزارش انجمن ریه آمریکا مردان سیگاری نسبت به مردانی که سیگار نمی کشند 23 مرتبه بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه در زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری 13 برابر بیشتر است. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز خطر سرطان ریه را افزایش داده و تنها در آمریکا  سبب 7330 مورد مرگ در میان افراد غیرسیگاری می شود. در دود تنباکو بیش از 7000 ترکیب کارسینوژن یا سرطان زا وجود دارد که سبب آسیب به سلول های پوششی ریه می شود.
نتایج مطالعه حیوانی منتشر شده در  مجله Cancer Prevention Research نشان می دهد که چگونه رنگدانه ای به نام بتا- کریپتوگزانتین (BCX) سبب کاهش تعداد گیرنده های نیکوتین می شود. نیکوتین سوخت لازم برای رشد تومور ریه را تامین کرده و ماده شیمیایی اعتیاد آور در توتون و تنباکو می باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف میوه ها و سبزیجات که حاوی مقادیر بالای BCX هستند می تواند خطر سرطان ریه ناشی از استعمال سیگار را کاهش دهد. BCX نوعی کاروتنوئید و مسئول رنگ زرد، نارنجی و قرمز در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند پرتقال، نارنگی، کدو و فلفل قرمز شیرین است.
محققان نشان داده اند که چگونه نیکوتین به گیرنده هایی به نام گیرنده آلفا- 7 نیکوتینیک استیل کولین (α7-nAChR) بر روی سطح ریه متصل شده و سبب تکثیر سلولی و شکل گیری عروق خونی جدید می شود. این فرآیند در بروز سرطان نقش دارد. نیکوتین سبب افزایش تولید  α7-nAChR نیز می شود. محققان معتقدند BCX می تواند در کاهش مقدار  α7-nAChR بر روی ریه ها نقش داشته و سبب کاهش رشد سلول های سرطانی ریه شود.
در مطالعه حاضر دوز روزانه 870 میلی گرم BCX (معادل مصرف 1 عدد فلفل قرمز یا 2 عدد نارنگی توسط انسان) سبب کاهش خطر بروز سرطان ریه شد.
منبع:


Β-cryptoxanthin reduced lung tumor multiplicity and inhibited lung cancer cell motility by downregulating nicotinic acetylcholine receptor α7 signaling. Cancer Prevention Research, 2016.
 

تعداد بازدید: 1583

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha