دیر غذا خوردن، شما را چاق می کند.
پزشک شما

دیر غذا خوردن، شما را چاق می کند.

9 مرداد 1396

برای اولین بار محققان نشان داده اند هرگاه زمان صرف وعده غذایی دیرتر باشد، احتمال افزایش وزن بیشتر بوده و اثر نامطلوبی بر سوخت و ساز انرژی و شاخص های هورمونی که با مشکلاتی مانند دیابت و بیماری قلبی مرتبط هستند، دارد. این پژوهشگران دریافتند الگوی غذا خوردن دیر وقت در طولانی مدت منجر به افزایش میزان قند خون و انسولین و درنتیجه افزایش خطر دیابت و نیز افزایش کلسترول و تری گلیسرید خون و درنتیجه افزایش خطر بیماری قلبی - عروقی می شود. 
مطالعات قبلی نشان داده اند که کمبود خواب اثرات مخربی بر وزن و سوخت و ساز بدن دارد. کمبود خواب تا حدودی به غذا خوردن دیر وقت در شب نسبت داده می شود. با این حال، یافته های جدید نشان می دهد که زمان صرف وعده غذایی به خودی خود و مستقل از خواب می تواند بر وزن و سوخت و ساز اثر گذارد.
در مطالعه مذکور 9 بزرگسال با وزن طبیعی شرکت کردند. یک الگوی غذایی شامل مصرف 3 وعده و 2 میان وعده از ساعت 8 صبح تا 7 بعد از ظهر و دیگری شامل 3 وعده و 2 میان وعده از ساعت 12 ظهر تا 11 شب بود. تمام افراد در دو گروه بین ساعت 11 شب تا 7 صبح می خوابیدند. در کسانی که وعده های غذایی را زودتر مصرف می کردند سطوح هورمون گرلین (محرک اشتها) در اوایل روز به اوج می رسید و سطوح هورمون لپتین (محرک سیری) در اواخر روز به اوج می رسید. این افراد برای مدت طولانی تری احساس سیری می کردند.
نکته عملی: اجنتاب از غذا خوردن در ساعات پایانی شب از چاقی پیشگیری می کند.
منبع:


Presented at this year's joint meeting of the American Academy of Sleep Medicine and the Sleep Research Society, 2017.
 

تعداد بازدید: 1631

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha