رژیم غذایی و عملکرد فیزیکی زنان
پزشک شما

رژیم غذایی و عملکرد فیزیکی زنان

28 شهریور 1395

تاکنون مطالعات کمی تاثیر رژیم غذایی بر عملکرد فیزیکی را در اواخر دوران زندگی بررسی کرده اند. عملکرد فیزیکی شامل توانایی لباس پوشیدن، راه رفتن و ... بوده و می تواند توانایی فرد برای زندگی مستقل را تحت تاثیر قرار دهد.
در مطالعه حاضر محققان ارتباط بین شاخص تغذیه سالم جایگزین (کیفیت رژیم غذایی را اندازه گیری می کند) را با گزارشات مربوط به اختلال در عملکردهای فیزیکی در میان 54762 زن بررسی کردند. عملکرد فیزیکی با استفاده از یک ابزار استاندارد و هر 4 سال یکبار از سال 1992 تا 2008 اندازه گیری شد. رژیم غذایی با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک که تقریباً هر 4 سال یکبار تکمیل می شد، بررسی شد.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در زنانی که رژیم غذایی سالم تری داشتند نسبت به زنانی که رژیم غذایی سالم نداشتند احتمال بروز اختلالات فیزیکی کمتر بود. همچنین محققان دریافتند که دریافت بالاتر سبزیجات و میوه ها و دریافت کمتر نوشیدنی های شیرین، چربی های ترانس و سدیم به طور قابل توجه با کاهش میزان اختلال فیزیکی مرتبط بود. در میان غذاها، قوی ترین ارتباط در مورد مصرف بالاتر پرتقال، آب پرتقال، سیب، گلابی، برگ کاهو و گردو مشاهده شد.
با این حال، به گفته محققان ارتباط تک تک غذاها نسبت به امتیاز کلی ضعیف تر بود. این امر نشان می دهد کیفیت کلی رژیم غذایی از مصرف انحصاری برخی مواد غذایی مهم تر است.
منبع:


Greater Adherence to the Alternative Healthy Eating Index Is Associated with Lower Incidence of Physical Function Impairment in the Nurses Health Study. Journal of Nutrition, 2016
 

تعداد بازدید: 1841

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha