سویا خطر مرگ را در برخی مبتلایان به سرطان سینه کاهش می دهد.
پزشک شما

سویا خطر مرگ را در برخی مبتلایان به سرطان سینه کاهش می دهد.

10 مرداد 1396

سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان در میان زنان است. سابقه خانوادگی سرطان سینه، اضافه وزن، یائسگی دیر هنگام و عدم زایمان خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. تحقیقات قبلی نشان داده اند که مصرف محصولات حاوی سویا خطر سرطان سینه را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داده که افزودن مقدار متوسط سویا به غذا می تواند سبب فعال شدن ژن هایی شود که منجر به رشد سرطان می شوند. گفته می شود که سویا حاوی مقادیر بالای ایزوفلاون است. ایزوفلاون دارای خصوصیاتی مشابه استروژن است. در برخی مطالعات هورمون استروژن به خصوص در سرطان با گیرنده هورمونی مثبت سبب تکثیر سلول های سرطانی می شود. در برخی مطالعات نیز ایزوفلاون اثربخشی درمان های هورمونی به منظور درمان سرطان سینه را کاهش داده است. با این حال، نتایج در این مورد متناقض است. در مطالعاتی که در آزمایشگاه انجام شده ایزوفلاون رشد سلول های سرطان سینه را کند کرده است. در برخی مطالعات نیز مشاهده شده در زنان آسیای شرقی که مبتلا به سرطان سینه هستند دریافت ایزوفلاون با کاهش مرگ و میر همراه بوده است.
در مطالعه حاضر دریافت ایزوفلاون از طریق غذا در 6235 زن مبتلا به سرطان سینه بررسی شد. این زنان به مدت 9 سال پیگیری شدند. 
نتایج نشان داد مصرف بالای سویا با کاهش مرگ در برخی بیماران مبتلا به سرطان سینه مرتبط بود. به طوریکه در این زنان احتمال مرگ 21 درصد کمتر بود. این نتیجه تنها در زنانی که سرطان با گیرنده هورمونی منفی داشتند و زنانی که درمان های ضد استروزژن مانند تاموکسیفن دریافت نمی کردند، مشاهده شد. با این حال، دریافت مقادیر بالای ایزوفلاون با افزایش خطر مرگ در زنانی که درمان هورمونی دریافت می کردند، مرتبط نبود.
به گفته محققان ایزوفلاون ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و می توانند بر روی رشد و بقای تومورهای سرطان سینه اثر گذارند.
منبع:


Dietary Isoflavone Intake and All-Cause Mortality in Breast Cancer Survivors: the Breast Cancer Family Registry. Cancer, 2017.

تعداد بازدید: 1619

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha