نقش حفاظتی پروتئین سویا بر سلامت استخوان
پزشک شما

نقش حفاظتی پروتئین سویا بر سلامت استخوان

3 بهمن 1395

امروزه مشخص شده که تغذیه مناسب در اوایل دوران زندگی می تواند سبب افزایش توده استخوانی شود. نتایج تحقیقات جدید که در مجله The FASEB Journal به چاپ رسیده است نشان می دهد مصرف پروتئین سویا در اوایل زندگی می تواند سبب قوی تر شدن و سلامت استخوان ها در دوران بزرگسالی شود.
نتایج این مطالعه نشان داد رژیم غذایی حاوی پروتئین سویا می تواند از کاهش جدی توده استخوانی در بزرگسالی پیشگیری نماید. مطالعه حاضر اولین مطالعه ای است که طی آن محققان از مدل های حیوانی به منظور نشان دادن شواهدی مبنی بر اثرات حفاظتی مصرف پروتئین سویا در اوایل دوران زندگی بر از دست دهی استخوان در بزرگسالی استفاده کرده اند.
در مطالعه فوق محققان از موش های ماده بسیار جوان استفاده کردند. یک گروه از موش ها از روز 24 پس از تولد تا روز 55 پروتئین سویا به مدت 30 روز دریافت کردند و سپس به آن ها تا سن 6 ماهگی رژیم غذایی استاندارد داده شد. گروه دوم موش ها با یک رژیم غذایی استاندارد تغذیه شدند. سپس تغییراتی انجام شد تا موش ها کاهش استخوان دوران پس از یائسگی را که در زنان رخ می دهد تقلید کنند تا میزان کاهش استخوان در آن ها تعیین شود. 
به اعتقاد محققان این گفته که کودکان برای رشد استخوان های قوی به شیر نیاز دارند پابرجا باقی می ماند اما اجزای پروتئینی شیر سویا نیز در سلامت استخوان نقش موثری دارند. 
منبع:


Dietary factors during early life program bone formation in female rats. The FASEB Journal, 2016.
 

تعداد بازدید: 1740

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha