قهوه از عود مجدد سرطان پستان پیشگیری می کند
پزشک شما

قهوه از عود مجدد سرطان پستان پیشگیری می کند

29 بهمن 1394

در ایالات متحده پس از سرطان پوست، سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در میان زنان بوده و از هر 8 زن، یک نفر در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می شود.
هورمون درمانی یک روش درمانی استاندارد بوده و برای بیمارانی که به سرطان پستان از نوع گیرنده استروژن مثبت (ER+) مبتلا هستند و اغلب بعد از اینکه این بیماران مورد جراحی قرار گرفتند، تجویز می شود. تاموکسیفن یک داروی مورد استفاده در هورمون درمانی است. این دارو با جلوگیری از اتصال استروژن به سلول های سرطانی پستان، از رشد و تقسیم آنها ممانعت به عمل می آورد.
در مطالعه ای که نتایج آن در Clinical Cancer Research منتشر شده است، از میان 1090 زن مبتلا به سرطان پستان حدود 500 نفر تحت درمان با تاموکسیفن بودند. مصرف قهوه توسط این زنان ارزیابی شد و بر این اساس بیماران در سه گروه طبقه بندی شدند: مصرف کم(کمتر از یک فنجان در روز)، مصرف متوسط(4-2 فنجان در روز) و مصرف بالا(≥5 فنجان در روز).
محققان دریافتند در زنانی که با تاموکسیفن درمان می شدند، مصرف متوسط یا زیاد قهوه در مقایسه با مصرف کم قهوه یا عدم مصرف آن احتمال عود سرطان پستان را تا نصف کاهش می دهد. همچنین اندازه تومور در زنانی که حداقل 2 فنجان قهوه در روز می نوشیدند در مقایسه با زنانی که مقدار کمتری قهوه مصرف می کردند، کوچکتر بود.
سپس محققان اثرات دو ترکیب موجود در قهوه (کافئین و اسید کافئیک) را بر روی سلول های سرطانی پستان بررسی کردند. نتایج نشان داد که هر دو این ترکیبات (به خصوص کافئین) در سلول های سرطانی نوع گیرنده استروژن مثبت و گیرنده استروژن منفی (ER-) تقسیم سلولی را کاهش داده و مرگ سلولی را افزایش می دهد. در هنگام استفاده از تاموکسیفن این اثر قوی تر بود. این امر نشان می دهد که این ترکیبات مسیرهای سیگنالینگ که برای رشد سلول های سرطانی مورد نیاز است را خاموش می کنند.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه مصرف 2 فنجان قهوه توسط زنان مبتلا به سرطان پستان که از تاموکسیفن استفاده می کنند می تواند از عود مجدد بیماری پیشگیری نماید.

منبع:


Rosendahl A, et al. ”Caffeine and caffeic acid inhibit growth and modify estrogen receptor and insulin-like growth factor I receptor levels in human breast cancer.” Clinical Cancer Research, 2015
 

تعداد بازدید: 2099
کلمات کلیدی: قهوه سرطان پستان تاموکسیفن 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha