کاهش خطر سکته مغزی با مصرف چای سبز یا قهوه
پزشک شما

کاهش خطر سکته مغزی با مصرف چای سبز یا قهوه

21 مرداد 1394

مصرف چای سبز در تعداد انگشت شماری از خانواده ها رایج میباشد، اما این چای به علت این که بر خلاف سایر چای ها کمتر تحت فرآیند قرار گرفته و ترکیبات مفید موجود در آن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می کند و از رشد تومور، بسیاری از سرطان ها و سکته جلوگیری می کند. چای سبز حاوی ترکیباتی به نام کاتچین، فیتوکمیکال و پولیفنول می باشد که این ترکیبات نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شوند.قهوه هم نوشیدنی پرطرفداری می باشد که علاوه بر کافئین حاوی آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات مفیدی است که نوشیدن به اندازه آن در طول روز برای ما سودمند می باشد.
نوشیدن منظم قهوه یا چای سبز با کاهش خطر سکته مغزی همراه می باشد، این مطلب در راستای تحقیقات جدید انجام شده در ژورنال  قلب آمریکا(AHA ) منتشر گردید.
محققان این مطالعه را بر روی 83269 ژاپنی بین 45 تا 47 سال انجام دادند و مصرف چای سبز و قهوه آنها را به مدت 13 سال مورد بررسی و پایش قرار دادند. پژوهشگران در طول این 13 سال به بررسی سکته مغزی و سایر ناراحتی ها بر روی افراد تحت مطالعه پرداختند و در این زمینه فاکتورهایی مثل سن، جنس، رژیم غذایی، مصرف سیگار و وزن را هم در نظر گرفتند.
محققان دریافتند کسانی که به طور منظم هر روز 4 فنجان 6 انسی چای سبز مصرف می کنند 20% - 30% کمتر نسبت به کسانی که چای سبز مصرف نمی کنند، احتمال ابتلا به سکته مغزی را دارند واین بدین معنی می باشد که مصرف چای سبز باعث کاهش خطر تشکیل لخته خون می گردد، پژوهشگران تا کنون به طور کامل به ترکیبات موجود در چای سبز که باعث کاهش خطر سکته مغزی میشود دست پیدا نکرده اند اما آنها بر این باورند که کاتچین (catechins) موجود در چای سبز که خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد موجب کاهش سکته مغزی میگردد. همچنین زنانی که در  طول روز بیشتر از یک فنجان قهوه مصرف می کنند 22% - 25% کمتر نسبت به کسانی که قهوه نمی نوشند در معرض ریسک ابتلا به سکته مغزی قرار دارند، بر اساس تحقیقات این گروه ترکیبی به نام اسید کلروژنیک) (chlorogenic در قهوه وجود دارد که باعث کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 میگردد که این مسئله خود می تواند علت کاهش خطر سکته مغزی باشد.
نکته عملی: با توجه به ترکیبات مفیدی که در قهوه و چای سبز وجود دارد و اثرات آنها در کاهش ریسک سکته مغزی که در این مطالعه به آن پرداخته شد، میتوان با نوشیدن منظم و به اندازه قهوه و یا چای سبز در طول روز یک تغییر کوچک اما مثبت ایجاد کرده و خطر سکته مغزی را کاهش داد.

منبع:

june 2013، Stroke: Journal of the American Heart Association
 

تعداد بازدید: 3426

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha