مصرف روزانه آجیل و افزایش طول عمر
پزشک شما

مصرف روزانه آجیل و افزایش طول عمر

16 اردیبهشت 1394

محققان دریافتند که مصرف آجیل با طول عمر در ارتباط است. مصرف آجیل باعث رقیق شدن خون می گردد و روغن موجود در آن کلسترول و التهاب مجود در بدن را کاهش داده و با قدرت تمام باعث افزایش سلامتی می گردد. براین اساس در مطالعه ای که اخیراً در  مجله پزشکی انگلستان منتشر شده است، مشخص شد، افرادی که روزانه یک مشت آجیل مصرف می کنند، از طول عمر بیشتری نسبت به کسانی که اصلاً آجیل مصرف نمی کنند برخوردارند. در این مطالعه دانشمندان نزدیک به 120،000 نفر را مورد بررسی قرار داده و جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها بیش از 30 سال به طول انجامید.
همچنین یافته ها نشان داد کسانی که به طور منظم آجیل می خورند، از تناسب اندام بهتری نسبت به کسانی که آجیل مصرف نمیکردند برخوردار بوده اند. پس این تصور که خوردن آجیل می تواند منجر به افزایش وزن گردد تا حدودی کم رنگ تر شده است.
علاوه بر این در این مطالعه ارتباط بین خوردن آجیل و کاهش خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع 2 ، سنگ کیسه صفرا، سرطان روده بزرگ و دیورتیکولیت نشان داده شده است. محققان تاثیر مصرف آجیل بر میزان مرگ و میر افراد را نیز مورد مطالعه قرار داده اند و به این نتیجه رسیدند که یکی از بارزترین فواید مصرف آجیل، کاهش 29 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی بوده است و شاهد کاهش قابل توجه 11 درصدی در احتمال خطر مرگ ناشی از سرطان بوده اند.
در ادامه مطالعات دیده شد که مصرف مقادیر بالای آجیل با کاهش سطح کلسترول ، کاهش التهاب، استرس اکسیداتیو، چربی بدن و مقاومت به انسولین نیز همراه بوده است.
مطالعات صورت گرفته در این پژوهش در سال های 1980 تا 2010 بر روی 76464 خانم و از سال های 1986 الی 2010 بروی  42498 آقا انجام شد. شرکت کنندگان در هر دو گروه،  هر 2-4 سال پرسشنامه هایی را در خصوص تغذیه، شیوه زندگی و سلامت تکمیل نمودند. در پرسشنامه غذایی میزان مصرف روزانه آجیل توسط شرکت کنندگان مطرح شده بود و اینکه آیا این افراد روزانه به میزان یک اونس (28 گرم) آجیل مصرف داشته اند و یا خیر.
نکته عملی: نتایج تحقیقات حاکی از آنند که مصرف کمتر از یک بار در هفته آجیل، با کاهش 7٪ در میزان خطر مرگ و میر افراد در ارتباط بوده است، یک بار در هفته به کاهش این میزان به 11٪ کمک می کند، خوردن دو تا چهار بار در هفته آجیل به کاهش 13٪، پنج تا شش بار در هفته کاهش 15٪، و مصرف آجیل بمدت هفت بار یا بیشتر در طول هفته، منجر به کاهش 20٪ در میزان خطر مرگ و میر می گردد. بطور کلی، محققان بر این باورند که مصرف آجیل و مغزها بخصوص گردو می تواند در پیشگیری وکاهش خطر ابتلاء به بسیاری از بیماریها و سرطان  ها از جمله سرطان لوزالمعده موثر بوده و با فواید خارق العاده خود طول عمر افراد را افزایش بخشد. لازم به ذکر است که خوردن بیش از اندازه آجیل نیز می تواند سبب بروز چاقی و برخی مشکلات گردد، لذا همواره  می بایست در میزان مصرف آن اعتدال را رعایت نمائید.

منبع:



Ying Bao et all .  N Engl J Med 2013.

تعداد بازدید: 3325

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha