کاهش مرگ ناشی از بیماری های مختلف با مصرف آجیل
پزشک شما

کاهش مرگ ناشی از بیماری های مختلف با مصرف آجیل

5 اسفند 1394

آجیل ها و بادام زمینی یک منبع خوب اسید چرب امگا-3، فیبر، ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و چربی های خوب هستند. به همین دلیل این مواد غذایی در حفظ سلامت افراد به خصوص سلامت قلب نقش موثری دارند.  مطالعات گذشته نشان داده اند که مصرف آجیل با کاهش خطر لخته شدن خون، کاهش کلسترول و کاهش خطر آریتمی (اختلال در ریتم قلب) مرتبط هستند. با این حال، مطالعات کمی ارتباط بین مصرف آجیل با سایر بیماری ها را مورد بررسی قرار داده اند.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی در ژورنال International Journal of Epidemiology منتشر شده است، محققان اطلاعات مربوط به 120000 مرد و زن هلندی در محدوده سنی 69- 55 ساله را مورد بررسی قرار دادند. از همه شرکت کنندگان در مورد دفعات مصرف بادام زمینی، آجیل و کره بادام زمینی و مقدار مصرف هر یک سوال شد. سپس محققان ارتباط بین مصرف این مواد غذایی و مرگ و میر ناشی از بیماری های مختلف را بررسی کردند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در افرادی که حدود 15 گرم (معادل نصف یک مشت) آجیل یا بادام زمینی در روز مصرف می کردند نسبت به کسانی که آجیل یا بادام زمینی مصرف نمی کردند، خطر مرگ ناشی از بیماری های مختلف مانند سرطان، دیابت، بیماری تنفسی، بیماری های قلبی و بیماری های عصبی کمتر بود. کاهش مرگ میر در اثر مصرف بادام زمینی و آجیل در مورد بیماری تنفسی و بیماری عصبی قوی تر بود و این نتایج بین زنان و مردان برابر بود.
مصرف کره بادام زمینی هیچ اثری بر روی مرگ و میر شرکت کنندگان نداشت. به اعتقاد محققان این امر می تواند به علت وجود نمک، روغن گیاهی و اسیدهای چرب ترانس در کره بادام زمینی باشد که می توانند با اثرات مفید بادام زمینی مقابله کند. همچنین محققان دریافتند که مصرف بیش از 15 گرم آجیل در روز منجر به کاهش بیشتر خطر مرگ و میر در شرکت کنندگان نشد.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه مصرف 15 گرم آجیل در روز خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مختلف را به خصوص در سالمندان کاهش می دهد.
منبع:


Piet van den Brandt et al."Relationship of tree nut, peanut, and peanut butter intake with total and cause-specific mortality: a cohort study and meta-analysis.” International Journal of Epidemiology, 2015
 

تعداد بازدید: 1947
کلمات کلیدی: مرگ آجیل بادام زمینی بیماری 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha