نیکوتینامید مونونوکلئوتید: دارویی موثر در پیشگیری از چاقی
پزشک شما

نیکوتینامید مونونوکلئوتید: دارویی موثر در پیشگیری از چاقی

8 خرداد 1397

تحقیقات قبلی نشان داده که اضافه وزن در دوران بارداری احتمال تولد نوزادانی که در سال‌های بعدی زندگی به چاقی مبتلا می‌شوند را افزایش می‌دهد. ورزش می‌تواند اغلب اثرات منفی ناشی از چاقی مادر را خنثی نماید. اما می‌دانیم که ورزش کردن برای برخی افراد دشوار است. برخی افراد نمی‌توانند ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانند و برخی ممکن است به دلایل دیگر قادر به ورزش کردن نباشند. بنابراین محققان به دنبال راهکارهای دیگر به منظور بهبود وضعیت سلامت هستند.
در این راستا، محققان اثر یک دارو به نام نیکوتینامید مونونوکلئوتید (NMN) را بر روی اثرات منفی ناشی از چاقی مادر بررسی نمودند. دلیل استفاده از NMN این بود که این دارو همانند ورزش عملکرد میتوکندری را افزایش می‌دهد. میتوکندری نیروگاه سلول‌ها بوده و در تولید انرژی نقش دارد.
در این مطالعه که بر روی موش انجام شد، موش‌هایی که مادرشان چاق بود یا یک رژیم غذایی عادی و یا یک رژیم غذایی پرچرب دریافت کردند. سپس به مدت 9 هفته تردمیل استفاده کردند و یا برای 18 روز به آن‌ها NMN داده شد.
محققان مشاهده کردند ورزش و NMN هر دو اثرات متابولیکی منفی ناشی از چاقی مادر را در فرزندان کاهش دادند. هر دو روش میزان چربی بدن را کاهش داده و منجر به بهبود تحمل گلوکز (قند) و نشانگرهای عملکرد میتوکندری شدند. 
نتایج مطالعه فوق راهکاری را ارائه می‌دهد که از آن طریق می‌توان از بروز چاقی در کودکانی که از مادران چاق متولد شده‌اند، جلوگیری کرد. با این حال، لازم است سایر اثرات این دارو بررسی شود. به عنوان مثال، باید در مطالعات دیگر اطمینان حاصل شود که این دارو اثرات سمی نداشته باشد.
منبع:

Golam Mezbah Uddin et al. Scientific Reports 2017.
 

تعداد بازدید: 1334

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha