آیا التهاب خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد؟
پزشک شما

آیا التهاب خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد؟

25 فروردین 1397

زوال عقل (دمانس) به معنای کاهش توانایی تفکر است. برخی علائم زوال عقل عبارتند از: از دست دادن تدریجی حافظه، گیجی، بی‌علاقگی نسبت به انجام فعالیت‌های روزمره و عدم توانایی در برنامه‌ریزی و حل مشکلات. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که التهاب در بروز زوال عقل نقش دارد.
همان طور که تعداد افراد سالمند افزایش می‌یابد، تعداد افراد مبتلا به زوال عقل نیز رو به افزایش می‌گذارد. در سال 2006، 26/6 میلیون نفر به آلزایمر که شایع‌ترین نوع زوال عقل است، مبتلا بودند. تخمین زده می‌شود که تا سال 2050 این رقم 4 برابر خواهد شد. داروهایی برای مبتلایان به زوال عقل وجود دارد. اما این داروها بیماری را درمان نکرده و تنها علائم را کاهش می‌دهند. 
افراد دارای ژن e4 آپولیپوپروتئین (E (ApoE در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. همچنین استعمال سیگار، پرفشاری خون و دیابت نیز احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند. 
برخی محققان معتقدند التهاب در اوایل زندگی می‌تواند بر مغز اثر گذاشته و سبب زوال عقل شود. التهاب با بیماری قلبی - عروقی، دیابت و سرطان مرتبط است. ارتباط آن با افسردگی نیز اخیراً مشخص شده است. اگر التهاب بر روی عملکرد مغز اثر داشته باشد، در طولانی مدت می‌تواند بر ساختمان مغز نیز اثرگذار باشد. به منظور بررسی این ارتباط محققان میزان شاخص‌های التهابی را در 1633 نفر که به طور میانگین 53 ساله بودند، بررسی کردند. بعد از 24 سال مغز این افراد اسکن شد و تعدادی آزمون‌های حافظه از آن‌ها گرفته شد.
نتایج نشان داد در افرادی که حداقل 3 مورد از شاخص‌های التهاب در آن‌ها افزایش یافته بود حجم مغز در آن نواحی که با آلزایمر مرتبط است، 5 درصد کمتر بود. همچنین در این افراد حافظه و توانایی به خاطر سپردن کمتر بود. 
این نتایج نشان می‌دهد که التهاب در میانسالی می‌تواند سبب تغییراتی در مغز شود که با بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل مرتبط است.
منبع:

Keenan A. Walker et al. Neurology 2017.
 

تعداد بازدید: 1386

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha