مناسب ترین مکمل برای درمان کم خونی کودکان چیست؟
پزشک شما

مناسب ترین مکمل برای درمان کم خونی کودکان چیست؟

30 آبان 1396

کم خونی فقر آهن شایع ترین مشکل خونی در سراسر جهان است. عدم درمان موثر آن با عوارض کوتاه مدت و درازمدت عصبی- تکاملی در کودکان مرتبط است. کم خونی فقر آهن زمانی رخ می دهد که کودکان مقادیر کافی آهن را از رژیم غذایی دریافت نمی کنند. این امر زمانی اتفاق می افتد که کودک مقادیر زیادی شیر گاو می نوشد یا بدون دریافت مکمل برای طولانی مدت از شیر مادر تغذیه می شود. 
اگرچه درمان های فعلی کم خونی فقر آهن موثرند اما ممکن است به دلیل عدم تکمیل دوره درمان توسط کودکان یا بروز عوارض جانبی به علت مصرف دوزهای بالا با شکست مواجه شوند. به منظور غلبه بر این مشکل داروهای جدیدی تولید شده اند که طعم آن ها بهبود یافته و بهتر تحمل می شوند. در مطالعه حاضر محققان درمان سنتی (فروسولفات) و جدید (کمپلکس پلی ساکارید آهن) کم خونی فقر آهن را مقایسه کرده اند. کمپلکس پلی ساکارید آهن طعم مطلوب تری داشته و بهتر تحمل می شود. بدین منظور 80 کودک 48-9 ماهه مبتلا به کم خونی فقر آهن به دو گروه تقسیم شده و هر گروه یکی از این مکمل ها را با دوز مشابه و به مدت 12 هفته دریافت کردند. 
محققان انتظار داشتند که کمپلکس پلی ساکارید آهن به طور موثرتری سبب افزایش هموگلوبین شود زیرا به علت طعم مطلوب تر و تحمل بهتر به پایبندی بیماران به درمان کمک می کند. اما برخلاف این انتظار فروسولفات که دارویی قدیمی است به طور موثرتری به درمان کم خونی فقر آهن کمک کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که دوز کم می تواند به طور موثر کم خونی را درمان کند و عوارض جانبی گوارشی مانند دردهای شکمی، یبوست، تهوع و اسهال بین دو نوع دارو متفاوت نیست. به گفته محققان دریافت دوز کم قطره فروسولفات، یک بار در روز، در زمان خواب و با معده خالی درمان مناسبی برای کودکان مبتلا به کم خونی فقر آهن است.
منبع:

Effect of Low-Dose Ferrous Sulfate vs Iron Polysaccharide Complex on Hemoglobin Concentration in Young Children With Nutritional Iron-Deficiency Anemia: A Randomized Clinical Trial. JAMA, 2017

تعداد بازدید: 1598

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha