ویتامین C و پیشگیری از بروز فیبریلاسیون دهلیزی
پزشک شما

ویتامین C و پیشگیری از بروز فیبریلاسیون دهلیزی

14 تیر 1396

فیبریلاسیون دهلیزی (AF) اختلال شایع در ریتم قلبی است که می تواند منجر به پیامدهای جدی مانند سکته و نارسایی قلبی شود. AF می تواند توسط محرک های استرس زا ایجاد شود. این اختلال در حدود 30 درصد بیمارانی که تحت جراحی قلب قرار می گیرند، بعد از جراحی مشاهده می شود.
محققان فنلاندی به بررسی مطالعات انجام شده در زمینه نقش ویتامین C در پیشگیری از بروز AF در بیماران در معرض خطر، پرداختند. بدین منظور 14 مطالعه که به بررسی 2006 بیمار با سابقه جراحی قلب پرداخته بودند و یک مطالعه که در 44 بیمار خطرعود مجدد AF را پس از بازگرداندن موفقیت آمیز ریتم قلبی بررسی کرده بود، ارزیابی شدند.
بر اساس نتایج در 5 مطالعه که در ایالات متحده انجام شده بود ویتامین C در برابر AF پس از جراحی اثری نشان نداد. اما در 9 مطالعه ای که در خارج از آمریکا انجام شده بود ویتامین C خطر بروز AF پس از جراحی را تا 44 درصد کاهش می داد. از این مطالعات 5 مطالعه در ایران، 2 مطالعه در یونان، یک مطالعه در اسلوونی و یک مطالعه نیز در روسیه انجام شده بود. در مطالعه ای که خطر عود مجدد AF را بررسی کرده بود، ویتامین C خطر عود AF را تا 87 درصد کاهش می داد. در مطالعاتی که خارج از ایالات متحده انجام شده بود ویتامین C طول مدت بستری شدن در بیمارستان را تا 6/12 درصد و مدت بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه را تا 8 درصد کاهش می داد.
به گفته محققان ویتامین C یک ماده مغذی ضروری، ایمن و کم هزینه است. با توجه به شواهد موجود ویتامین C می تواند برای بیمارانی که جراحی قلب انجام می دهند تجویز شود. هرچند لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.
منبع:


Vitamin C for preventing atrial fibrillation in high risk patients: a systematic review and meta-analysis. BMC Cardiovascular Disorders, 2017.
 

تعداد بازدید: 1957

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha