چگونه چاقی از مادر به فرزند منتقل می شود؟
پزشک شما

چگونه چاقی از مادر به فرزند منتقل می شود؟

26 آبان 1395

از مدت ها قبل محققان می دانستند که کودکان متولد شده از مادران چاق بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارند. به تازگی محققان دریافته اند سلول های بند ناف در کودکان مادرانی که به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند نسبت به کودکانی که از مادران غیرچاق متولد شده اند، اختلال در بیان ژن هایی که تنظیم کننده انرژی و سوخت و ساز سلولی هستند را نشان می دهند. این یافته ها می تواند به بهبود مراقبت های بهداشتی قبل و بعد از تولد برای کودکان در معرض خطر چاقی منجر شود.
همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که برخی لیپیدهای (چربی ها و سایر موادی که محلول در آب نیستند) موجود در خون مادر که وارد بند ناف می شوند می توانند سبب افزایش خطر چاقی در کودکان شوند.
در این مطالعه بعد از تولد بند ناف  از زنان سالمی که به دیابت مبتلا نبودند، جمع آوری شد. 24 زن به اضافه وزن یا چاقی (نمایه توده بدنی بالاتر از 25) مبتلا بودند و 13 زن وزن طبیعی داشتند. سلول های بند ناف از وریدی که اکسیژن و سایر مواد مغذی را از جفت به جنین حمل می کند، جمع آوری شد.
محققان دریافتند در این سلول ها چاقی در مادر با کاهش بیان ژن های تنظیم کننده میتوکندری (میتوکندری به عنوان موتورخانه سلول عمل می کند) و سایر ژن های تنظیم کننده تولید و سوخت و ساز لیپیدها مرتبط است. همچنین مشخص شد که کودکان مادران چاق سطوح بالاتر لپییدهای مضر از نظر متابولیکی مانند اسیدهای چرب اشباع را دارند.
منبع:


Maternal obesity programs mitochondrial and lipid metabolism gene expression in infant umbilical vein endothelial cells. International Journal of Obesity, 2016
 

 

تعداد بازدید: 1736

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha