آسپرین و مهار کاهش عملکرد شناختی در زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی
پزشک شما

آسپرین و مهار کاهش عملکرد شناختی در زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی

22 مهر 1391

بر اساس یافته های حاصل از یک مطالعه جدید پیشنهاد شد که؛ دریافت مقادیر کم آسپرین می تواند از کاهش عملکرد شناختی در زنان سالمندی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی می باشند جلوگیری کند. بر طبق این مطالعه ی مشاهده ای نشان داده شد که زنانی که دارای فاکتور های ابتلا به بیماری قلبی می باشند در صورت دریافت کم آسپرین علایم پیشرفت بیماری را نشان نخواهند داد.
پژوهش حاضر بر روی 489 زن در دامنه سنی 70 تا 92 سال انجام شد. معاینات لازم بر روی تمام آزمودنی ها انجام شد. آزمودنی ها از سال 2000 تا 2005 تحت آزمایشات روانپزشکی قرار گرفتند؛ این آزمایشات ارزیابی عملکرد های ذهنی مانند حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و سایر فاکتورهای موجود در این زمینه شامل می شد. آزمودنی ها به طور روزانه 75 تا 160 میلی گرم اسید سالیسیلیک ( آسپرین ) که جزء داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می باشد را مصرف می کردند.
به بیان دکتر سایلک کِرن نویسنده مسئول این مقاله از دانشگاه گوتنبرگ سوئد؛ با وجود جذابیت یافته های پژوهش به دلیل ناکافی بودن اطلاعات در این زمینه نمی توان همه سالمندان را ترغیب به دریافت آسپرین نمود. بنابراین برای تأیید داده های حاصل از این پژوهش نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه می باشد و در حال حاضر برای تعمیم کلی یافته های حاصل از این پژوهش زود است. با وجود عدم شناسایی سازوکار تأثیر آسپرین بر مغز، ممکن است اثر ضد انعقادی این دارو حائز اهمیت باشد. آسپرین یک داروی ضد التهابی است که مانع تشکیل ترومبوکسان 2A در پلاکت ها می شود، لازم به ذکر است که ترومبوکسان 2A بر فرآیند لخته شدن دخالت دارد. در توجیه این اثر باید گفت که به نظر می رسد که آسپرین موجب بهبود جریان خون مغزی می شود ولی این موضوع در حد یک تئوری است.

منبع:

Silke kern et al, “Does low-dose acetylsalicylic acid prevent cognitive decline in women with high cardiovascular risk? BMJ, 2012

تعداد بازدید: 2425

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha