مکمل کندرویتین سولفات ممکن است خطر سرطان پوست را افزایش دهد.
پزشک شما

مکمل کندرویتین سولفات ممکن است خطر سرطان پوست را افزایش دهد.

13 مهر 1397

نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد کندرویتین سولفات که معمولاً به عنوان مکمل غذایی توسط افراد مبتلا به استئوآرتریت استفاده می‌شود ممکن است در رشد سلول‌های سرطانی ملانوما نقش داشته باشد. ملانوما نوعی سرطان پوست بوده و از ملانوسیت‌ها که سلول‌های سازنده رنگدانه پوست هستند، شروع می‌شود. رنگدانه پوست ملانین نام دارد.
کندرویتین سولفات ترکیبی است که به طور طبیعی در غضروف یافت می‌شود. این مکمل همراه با مکمل دیگری که گلوکوزآمین نامیده می‌شود برای افراد مبتلا به استئوآرتریت تجویز می‌گردد. گلوکزآمین نیز یکی از ترکیبات طبیعی موجود در غضروف است.
 ملانوما خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است، زیرا در صورتیکه تشخیص و یا درمان سریعاً انجام نشود به سرعت به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابد. این سرطان ممکن است در هر ناحیه‌ای از پوست ایجاد شود، اما شایع‌ترین مناطق درگیر بیماری گردن و صورت، پاها در زنان و قفسه سینه و ناحیه پشت در مردان است. سایر نقاط بدن، شامل دهان، چشم، ناحیه تناسلی و مقعد نیز ممکن است به ملانوما مبتلا شوند.
حدود نیمی از موارد ابتلا به ملانوما با یک جهش ژنی به نام V600E BRAF مرتبط است. داروی ومورافنیب رشد سلول‌های ملانوما را کاهش می‌دهد. اگرچه در ابتدا ممکن است داروی مذکور موثر باشد، اما تومورهای V600E سرانجام نسبت به این دارو مقاوم می‌شوند. نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد که مکمل کندرویتین سولفات می‌تواند رشد سلول‌هایی که دارای جهش BRAF هستند را افزایش دهد. همچنین تومورهای V600E در صورت مصرف این مکمل نسبت به داروی ومورافنیب مقاوم می‌شوند. از سوی دیگر، مکمل کندرویتین سولفات ممکن است احتمال عود بیماری را در افرادی که به ملانومای مرتبط با جهش ژنی V600E BRAF مبتلا بوده‌اند، افزایش دهد.
به گفته محققان، یافته‌های فوق باید با انجام مطالعات دیگر که بر روی جمعیت بیشتری از افراد انجام خواهد شد، تائید شود.
منبع:
Ruiting Lin et al. Molecular Cell 2018; Volume 69: Pages 923- 937.
 

تعداد بازدید: 3015

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha